Nick Perumov

Godmorgon!

Jag vill slå ett slag för en rysk författare Nick Perumov, som ligger bakom serien Svärdens väktare. Första boken heter Diamantsvärdet och träsvärdet och är uppdelad i 2 delar på svenska.

Född 1963 i Leningrad utbildad mikrobiolog och vald till Rysslands bästa fantasy författare 2 gånger. Under 90-talet översatte han Tolkiens Sagan om ringen till ryska och blev så tagen att han skrev en egen fortsättning (Mörkrets ring).  Svärdens väktare ses som hans bästa verk.

Jag har läst de fyra första böckerna i serien och rekommenderar de till alla. Han har en egen variant av det klassiska fantasy temat med dvärgar, alver och orcher. Människan är överhuvud och förtrycker de andra raserna hårt, makten delas av Kejsaren och 8 st magiker gillen. Det är skitigt och deppigt men ändå glatt beskrivet, det är mycket som känns väldigt ryskt. Uppfriskande att få läsa fantasy böcker med ett ursprung utanför USA, England eller Sverige.

I april i år skall nästa del i serien komma ut på svenska.

Intervju med författaren finns här.

/karl

One thought on “Nick Perumov

  1. Linnéa Hådén skriver:

    Gammalt inlägg men jag skriver i alla fall. 🙂 Jag gillar också Perumov, eller rättare sagt första delen i ovan nämnda serie, den enda jag läst än så länge. Dock tycker jag har skriver lite slarvigt och nästan hastar igenom miljöbeskrivningarna. Ibland hänger man inte riktigt med, det känns som att han hade kunnat beskriva saker och ting lite grundligare. Å andra sidan skulle man kunna kalla det en mycket driven berättarstil. Nåja, jag gillar det i alla fall.

Kommentera

