Populär enkät.

Jag gör som en massa andra!

1. Vilken bok läste du senast?
–  Nekromantikerns Irrfärder av Nick Perumov

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
– Jag läser Skumtimmen av Johan Theorin och Deprivers av Steven-Elliot Altman

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
– Mest manliga men en del kvinnliga också.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
– Ärboken för dålig så skummar jag den och är den bra vill jag att den skall vara lång!

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
– Tips, bloggar tex Piruett och Pat’s Fantasy hotlist, sen som en del av jobbet kollar jag i bibliotekets katalog vilka böcker som lånas mycket och försöker läsa dom. Det senaste med risk för sunkiga deckare och tråkiga bibliografier.

6. När blir en bok för lång?
– När den är dålig men ändå har något av intresse, tex böcker av Harry Turtledove.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
– Kan jag läsa på originalspråket så gör jag det, det är otroligt irriterande med en dåligt översatt bok.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
– Jag brukar tjöta om Steven Erikson  och China Mievillé, men nu senast blev det Bukowski som jag försökte pracka på intet ont anande nördar.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
– Jag vill helst inte slösa tid på en tråkig bok, jag lägger bort den rätt kvickt om den inte funkar. Ibland gör jag nya försök, ibland är jag inte på humör för en viss bok.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
–  En jäkla massa fantasy och SF, lite mindre skräck och sen lite allt möjligt. Chic lit och sportböcker lyser med sin frånvaro.

/karl

3 thoughts on “Populär enkät.

  1. Jag gillar er blogg mer och mer!

    Detta kan bli något riktigt intressant, verkar utveckla sig positivt, fortsätt gärna att vara kritiska gentemot mindre bra verk – och fortsätt gärna att presentera lite mer obskyra författare.

    Och… jag skulle vilja länka hit från Marmeladkungen. Har funderat rätt mycket och tänker nog försöka få min egen blogg som en slags central punkt mellan fantastikbloggar (kommer även att starta en nättidskrift där).

    Men jag vill, till skillnad från andra bloggare, skriva ut vem som skriver bloggen inom parentes – vilket ni kan se hur jag tänkt mg på marmeladkungen, vilken jag hedras av att ni som en av få bloggar länkar till.

    Jag behöver alltså ett namn att lägga inom parentes efter Drömmarnas berg innan jag länkar hit direkt från min blogg.

    Tacksam för svar:
    Fredrik F. G. Granlund
    http://marmeladkungen.wordpress.com
    anson@passagen.se

  2. drommarnasberg skriver:

    Tack för dina fina ord Fredrik! Vi vill gärna vara med på din idé.

    Jag har mailat dig!

    /mvh

    Karl

  3. […] Jag snodde en lista från Drömmarnas berg. […]

Kommentera

