En Jättelång lista!

Hej!

Jag gillar listor och nu har jag hittat en riktigt lång. The Guardian har lagt ut en lista på 1000 böcker man bör läsa innan man hamnar i Nangiala, här länkar jag tills deras lista med SF, Skräck och Fantasy! På sidan kan man läsa motiveringar och information om varje bok.

Här är listan i korthet:

Douglas Adams – The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy (1979)
Brian W Aldiss – Non-Stop (1958 )
Isaac Asimov – Foundation (1951)
Margaret Atwood – The Blind Assassin (2000)
Paul Auster – In the Country of Lost Things (1987)
JG Ballard – The Drowned World (1962)
JG Ballard – Crash (1973)
JG Ballard – Millennium People (2003)
Iain Banks – The Wasp Factory (1984)
Iain M Banks – Consider Phlebas (1987)
Clive Barker – Weaveworld (1987)
Nicola Barker – Darkmans (2007)
Stephen Baxter – The Time Ships (1995)
Greg Bear – Darwin’s Radio (1999)
Alfred Bester – The Stars My Destination (1956)
Poppy Z Brite – Lost Souls (1992)
Algis Budrys – Rogue Moon (1960)
Mikhail Bulgakov – The Master and Margarita (1966)
Edward Bulwer-Lytton – The Coming Race (1871)
Anthony Burgess – A Clockwork Orange (1960)
Edgar Rice Burroughs – A Princess of Mars (1912)
William Burroughs – Naked Lunch (1959)
Octavia Butler – Kindred (1979)
Samuel Butler – Erewhon (1872)
Italo Calvino – The Baron In the Trees (1957)
Ramsey Campbell – The Influence (1988 )
Lewis Carroll – Alice’s Adventures in Wonderland (1865)
Lewis Carroll – Through the Looking-Glass and What Alice Found There (1871)
Angela Carter – Nights at the Circus (1984)
Michael Chabon – The Amazing Adventures of Kavalier and Clay (2000)
GK Chesterton – The Man Who Was Thursday (1908 )
Arthur C Clarke – Childhood’s End (1953)
Susanna Clarke – Jonathan Strange and Mr Norrel (2004)
Michael G Coney – Hello Summer, Goodbye (1975)
Douglas Copeland – Girlfriend in a Coma (1998 )
Mark Danielewski – House of Leaves (2000)
Marle Darrieussecq – Pig Tales (1996)
Samuel R Delaney – The Enstein Intersection (1967)
Philip K Dick – Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968 )
Philip K Dick – The Man in the High Castle (1962)
Umberto Eco – Foucault’s Pendulum (1968 )
Michael Faber – Under the Skin (2000)
John Fowles – The Magus (1966)
Neil Gaiman – American Gods (2001)
Alan Garner – Red Shift (1973)
William Gibson – Neuromancer (1984)
Charlotte Perkins Gilman -Herland (1915)
William Golding – Lord of the Flies (1954)
Joe Haldeman – The Forever War (1974)
M John Harrison – Light (2002)
Robert A Heinlein – Stranger in a Strange Land (1961)
Frank Herbert – Dune (1965)
Hermann Hesse – The Glass Bead Game (1943)
Russell Hoban – Riddley Walker (1980)
James Hogg – The Private Memoirs and Confessions of a Justified Sinner (1824)
Michel Houellebecq – Atomised (1998 )
Aldous Huxley – Brave New World (1932)
Kazuo Ishiguro – The Unconsoled (1995)
Shirley Jackson – The Haunting of Hill House (1959)
Henry James – The Turn of the Screw (1898 )
PD James – The Children of Men (1992)
Richard Jefferies – After London; Or, Wild England (1885)
Gwyneth Jones – Bold as Love (2001)
Franz Kafka – The Trial (1925)
Daniel Keyes – Flowers for Algernon (1966)
Stephen King – The Shining (1977)
Marghanita Laski – The Victorian Chase-longue (1953)
Joseph Sheridan Le Fanu – Uncle Silas (1864)
Ursula Le Guin – The Earthsea series (1968-1990)
Stanislaw Lem – Solaris (1961)
Doris Lessing – Memoirs of a Survivor (1974)
David Lindsay – A Voyage to Arcturus (1920)
Ken McLeod – The Night Sessions (2008 )
C S Lewis – The Chronicles of Narnia (1950-56)
Hilary Mantel – Beyond Black (2005)
Michael Marshall Smith – Only Forward (1994)
Richard Matheson – I Am Legend (1954)
Charles Maturin – Melmoth the Wanderer (1820)
Patrick McCabe – The Butcher Boy (1992)
Cormac McCarthy – The Road (2006)
Jed Mercurio – Ascent (2007)
China Miéville – The Scar (2002)
Andrew Miller – Ingenious Pain (1997)
Walter M Miller Jr – A Canticle for Leibowitz (1960)
David Mitchell – Cloud Atlas (2004)
Michael Moorcock – Mother London (1988 )
William Morris – News From Nowhere (1890)
Toni Morrison – Beloved (1987)
Haruki Murakami – The Wind-up Bird Chronicle (1995)
Vladimir Nabokov – Ada or Ardor (1969)
Audrey Niffenegger – The Time Traveler’s Wife (2003)
Larry Niven – Ringworld (1970)
Jeff Noon – Vurt (1993)
Flann O’Brien – The Third Policeman (1967)
Ben Okri – The Famished Road (1991)
Chuck Palahniuk – Fight Club (1996)
Thomas Love Peacock – Nightmare Abbey (1818 )
Mervyn Peake – Titus Groan (1946)
John Cowper Powys – A Glastonbury Romance (1932)
Terry Pratchett – The Discworld series (1983-)
Christopher Priest – The Prestige (1995)
Philip Pullman – His Dark Materials (1995-2000)
François Rabelais – Gargantua and Pantagruel (1532-34)
Ann Radcliffe – The Mysteries of Udolpho (1794)
Alastair Reynolds – Revelation Space (2000)
Kim Stanley Robinson – The Years of Rice and Salt (2002)
JK Rowling – Harry Potter and the Philosopher’s Stone (1997)
Salman Rushdie – The Satanic Verses (1988 )
Antoine de Sainte-Exupéry – The Little Prince (1943)
José Saramago – Blindness (1995)
Will Self – How the Dead Live (2000)
Mary Shelley – Frankenstein (1818 )
Dan Simmons – Hyperion (1989)
Olaf Stapledon – Star Maker (1937)
Neal Stephenson – Snow Crash (1992)
Robert Louis Stevenson – The Strange Case of Doctor Jekyll and Mr Hyde (1886)
Bram Stoker – Dracula (1897)
Rupert Thomson – The Insult (1996)
JRR Tolkien – The Hobbit (1937)
JRR Tolkien – The Lord of the Rings (1954-55)
Mark Twain – A Connecticut Yankee at King Arthur’s Court (1889)
Kurt Vonnegut – Sirens of Titan (1959)
Robert Walser – Institute Benjamenta (1909)
Sylvia Townsend Warner – Lolly Willowes (1926)
Sarah Waters – Affinity (1999)
HG Wells – The Time Machine (1895)
HG Wells – The War of the Worlds (1898 )
TH White – The Sword in the Stone (1938 )
Gene Wolfe – The Book of the New Sun (1980-83)
John Wyndham – Day of the Triffids (1951)
John Wyndham – The Midwich Cuckoos (1957)
Yevgeny Zamyatin – We (1924)

Vad tycker ni om listan? Jag har efter en snabb koll läst 51 poster på listan. En del av böckerna kan nog puritaner gnälla lite över om de hör till Fantastik. Hur som helst finns det massor med bra böcker på listan.

Bara att börja läsa! Men kom ihåg att äta och sova.

Mycket nöje.

/karl

10 thoughts on “En Jättelång lista!

  1. rymdolov skriver:

    Det var tur att jag läste det där om gnällande puritaner, annars hade jag börjat med att skriva att Chabons ”Kavalier and Clay” inte är fantastik. Nu nöjer jag med att säga att den är kalasbra i vilket fall som helst. Kul lista, iaf, jag återkommer med fler kommentarer.

  2. Joe Organ skriver:

    Nu är väl inte jag någon auktoritet eller autist inom fantastikens estetik och formalia, men ett antal gränspuckar kunde även mitt skändliga öga skönja. Kafka och Fowles för att nämna ett par, liksom av rymdolvonet ovan nämnda Chabon. Alla emininenta författare och verk, men fantastiken kanske där mest begränsar sig till att historierna är påhittade och inte alls verkliga, och så får man ju egentligen inte hålla på, man ska alltid tala sanning, för så är det, det har magistern sagt. Annars är det ju alltid trevligt och överraskande med listor där man faktiskt har läst en eller två böcker, och det med behållning. Intressant att hela Discworld-serien anmodas som läsning, det blir några sidor att forcera om man slår ihop dem. Hur många? frågar kanske någon. Inte fan vet jag, svarar jag.

  3. drommarnasberg skriver:

    Listan är väldigt frikostig kring vad som passar in under Fantastik.

    Kafkas Processen kan iaf gå under kategorin Dystopi så den får gärna vara på listan 😉

  4. rymdolov skriver:

    51 stycken?! Själv har jag läst typ 31, eller 33 om man räknar Discworld och Earthsea, där jag läst de flesta, men inte alla. Bisarrt nog har jag aldrig läst Frankenstein.

    Att Children of Men komer med på listan ser jag som ren lokalpatriotism från Guardians sida. Och att The Dispossessed inte är med är förstås rent felaktigt. 🙂

    Annars tycker jag att man ska stryka alla titlar som är mindre än 10 år gamla. De har vi inte tillräcklig distans till för att kunna avgöra om de platsar eller ej.

    Att de fläskar på med hela Discworldserien är nog bara lathet. De minns säkert inte vilken som är vilken och ids inte läsa om dem. Vilket i sig gör att de borde ha tänkt både en och två gånger på om serien platsar på listan. Ska jag välja en får det nog bli Small Gods.

    Följande böcker av de på listan vill jag varmt rekommendera:

    Iain M Banks – Consider Phlebas (1987)
    Anthony Burgess – A Clockwork Orange (1960)
    Alfred Bester – The Stars My Destination (1956)
    William Gibson – Neuromancer (1984)
    Michel Houellebecq – Atomised (1998 )
    Stanislaw Lem – Solaris (1961)
    China Miéville – The Scar (2002)
    Jeff Noon – Vurt (1993)
    Philip Pullman – His Dark Materials (1995-2000)
    Gene Wolfe – The Book of the New Sun (1980-83)
    Michael Chabon – The Amazing Adventures of Kavalier and Clay (2000)

    Då har jag försökt vara sträng. Möjligen platsar inte Konsidera Fläbbas bland dessa.

    The Famished Road av Ben Okri och Children of Men av PD James är de som jag skulle ta bort. Men vem vet, den senare kanske lyfter om man står ut med den sinneskrossande tristessen i början?

  5. drommarnasberg skriver:

    Jag är ett stort fan av Consider Phlebas, den har sin plats. Sen finns det en hel del som både saknas och är lite udda. Det är lite kul hur de har valt sina böcker, alla Pratchett får vara med men bara en Harry Potter.

    Sen är det väl snarare böcker som man bör läsa och de behöver inte vara tokbra för det. Lite luddigt kanske.

    Jag började på en liknande lista med 1000 böcker du bör läsa innan du dör och började räkna på hur lång tid det skulle ta. Om jag skulle orka läsa 3 böcker från listan i snitt per månad så skulle jag bli närmare 50 år innan jag blev klar. Sen kan man fråga sig hur många nya böcker som måste läsas som kommer under de ca 25 åren.

    /karl

  6. Joe Organ skriver:

    En annan sak angående Pratchett (om nu någon fortfarande läser den här tråden) är de filmatiseringar som har gjorts av Vadim Jean de senaste åren. Jag tjuvade hem The Colour of Magic i tron att det var den animerade serie som gick den senare hälften av nittiotalet, som jag bitterligen (eller bätterligen, vem vet?) missade större delen av.

    Nu visade det sig vara en otecknad (för att falla tillbaka på den ordning jag ansåg vara rätt under mina tidiga tv-år, tecknat och otecknat) variant och en mindre rysning av obehag genomströmmade extremiteter och innanmäte. Nu visade det sig dock att dessa filmatiseringar var riktigt bra, stämingen kändes avgjort Pratchettsk och på något sätt tillförde ostigheten i vissa specialeffekter mer av Pratchettskigheten. Rollbesättningen var till mycket stor belåtenhet med Jeremy Irons i rollen som the Patrician en mycket stor favorit, måhända något yngre än jag föreställde mig honom, men men…

    Denna tror jag sändes förra året, the Light Fantastic var också en del av den. Letade även reda på the Hogfather som spelades in 2006. Ganska många som återkommer i rollbesättningen. Nu verkar det som att Going Postal är nästa bok som ska filmatiseras och enligt IMDB är det något på gång med the Wee Free Men också. Har inte läst någon av dessa, men bör kanske passa på innan man ser en filmversion.

    Vad tror exempelvis Rymdolovet om valet av dessa böcker?

  7. rymdolov skriver:

    Vi slutar aldrig att läsa trådar.

    Mitt Pratchettläsande har legat på is rätt länge nu, så jag har inte hunnit fram till Going Postal och The Wee Free Men. Jag tycker iaf att Hogfather är en av Pratchetts sämre böcker, men att filmatiseringen var oväntat bra. De övriga har jag inte sett.

    De animerade serierna är väl inte så mycket att ha. Hyfsat snygga teckningar och hyfsat bra röster, men inte så bra att det stör direkt. Och vem vill inte vara störd?

    Sen insåg jag plötsligt att 1984 av George Orwell inte är med på listan, vilket är helt sjukt! Ut med The Famished Road och in med årtalet!

  8. drommarnasberg skriver:

    Saknas 1984 !11!!? Det var ju illa..

    Jag gillade the colour of magic bra mycket bättre än Hogfather. De har lyckats med att få till en skön stämning. Patrician själv är nog bäst.

  9. Om jag får lov att höja en patriotisk näve i luften så vill jag påpeka att jag saknar Harry Martinssons Aniara i listan.

    För att kommentera de nämnda Pratchett filmatiseringarna så tycker jag att de är något fattiga på ande. Lite grått sterila på något vis. Pratchetts verk strålar, sina bästa stunder, djävlar anamma i sin knasiga men skärpta humor. Filmatiseringarna lever inte riktigt upp till det. Håller dock med Karl om att Colour of Magic är klart bättre än Hogfather. Det är lite mer sprutt i den åtminstone. Även om karln som spelade Rincewind inte gjorde min inre bild rätt. Nåja. En amerikansk regissör hade kanske haft större chans att komma närmare TPs anda. Terry Pratchett vore drömmen.

  10. MonoMan skriver:

    Inte för att det har med saken att göra (fast det har det här hemma hos MonoMan) så har ju ett par av Iain M Banks alster filmatiserats ganska väl. Fast då är det ju Iain Banks, utan M, vi snackar om. Complicity och The Crow Road, som sändes som miniserie och finns på DVD.
    Överhuvudtaget är Iain M Banks lite krånglig att kategorisera, om nu ens håg ligger åt det hållet. ”The Bridge” t ex skrev han ju under sin skönlitterära signatur (han använder sig av M:et när han skriver SF. Men ”The Bridge” är ju en roman som vandrar genom flera genrer: Kafkas dystopier, Mervyn Peakes Gormenghast fantas(y)sterier, J G Ballards ”inner space” etc.
    Jag tycker för övrigt ”Lanark” av Alasdair Gray är en av de 52 bästa böckerna i kategorin. Och Jorge Luis Borges skrev en hel del bra SF-noveller!

Kommentera

