Transhumanism: en mycket (mycket) kortfattad intro

Jo..   Hade tänkt inleda mina inslag i bloggandet med ett väldigt vanligt inslag i mycket av nutidens SF.   Nämligen att man, som helt vanlig Svensson, kan förbättra sin kropp med hjälp av vetenskapen.  Sätten det här kan skildras på är ganska  sprida men kan nog gallras ner till två huvudsakliga inriktningar.  Antingen så mixtrar man med genetiken eller så kör man med rent artificiella förbättringar.  Man skulle kunna dra som exempel två alternativ för att skaffa mörkersyn.  Vågar man mixtra med genetiken kan man infoga en del arvsmassa från katter som gör att man kan se i mörkret eller så byter man ut ögat helt mot en IR-kamera.

Det här samlas under begreppet Transhumanism och kommer nog bli mera aktuellt i framtiden.  Om den länken var aningen tråkig (och den engelska wiki-sidan klår den)  så kan jag faktiskt rekommendera en kort miniserie som tar upp en hel del av dom vikigaste punkterna kring ämnet, nämligen den här serien.  Kom bara ihåg att ta den med en nypa salt, vi har inte riktigt nått dit ännu:).

/AndreasG

8 thoughts on “Transhumanism: en mycket (mycket) kortfattad intro

  1. Daniel A. skriver:

    Jag har inte läst någon sfbok som behandlar transhumanism (förslag?), men finner ämnet väldigt fascinerande. Speciellt de moraliska aspekterna av det hela.

    Relaterat är ju Aubrey de Greys forskning och tal om hur vi borde försöka stoppa åldrandet, och (den moraliska) debatten kring det.

    En rätt bra videointroduktion om man är intresserad:
    http://www.ted.com/index.php/talks/aubrey_de_grey_says_we_can_avoid_aging.html

    Spännande tider!

  2. blonc skriver:

    Alastair Reynolds och Iain M. Banks kan båda starkt rekommenderas för deras verk som har inslag av Transhumanism, Bägge författare fyller sina framtider med olika faktioner och människogrupperingar som stadigt avlägsnar sig från de normer som vi skulle anse som mänskliga med hjälp av olika teknologier (även vanligt folk i deras böcker använder sig av teknologier som är inbyggd i deras kroppar).

    /AndreasG

  3. Svensson skriver:

    Att förbättra människokroppen, antingen genetiskt eller med implantat osv: ja så gör vi idag när kroppen inte anses vara bra som den är. Teknisk syn på kroppen, instrumentell approach, ”der Mensch Machine”.

    Ett annat sätt är att gå alternativvägen, se hela människan (holism), använda kristaller, färgterapi, intoning och svängiga rytmer.

    Om detta (och mycket annat) skriver jag i min nyutgivna sf-roman ”Antropolis”, Etherion förlag (= eget). Läs mer genom att klicka på mitt namn. – Det vore väl nåt för er sf-nyhetsblogg?

    (Ska vi förresten byta länkar? Jag skriver en hel del om sf och fantasy och annat. Ska nu genast bege mig ”hem” och lägga till er. Mitt URL är http osv lennart-svensson.blogspot.com/

  4. drommarnasberg skriver:

    SF på svenska är vi inte bortskämda med, tack för det! Lägger till din blogg nu.

  5. Svensson skriver:

    Tack för länk. – Annars boken: vad sägs om ett recensionsex? Det blir i så kallad proof copy, fotostatkopia på den färdiga inlagan. Format A5.

    Detta kostar mig föga och ni behöver ju inte läsa boken direkt. Ni kan typ läsa den och recensera inom ett halvår-år. Vad sägs?

    Svarar ni ja kan ni maila mig en hemadress att skicka den till. Mitt mail finns på min blogg.

  6. drommarnasberg skriver:

    Vi läser gärna din bok! Jag ska delegera ansvaret och sen så hör vi av oss till din mail.
    /karl

  7. rymdolov skriver:

    Jag kan gärna läsa den, emedan jag redan hade tänkt göra det. Dessutom har jag haft kontakt med Svensson om hans första bok, som jag också vill läsa (jag kan dock betala för den). Det var bra att Karl lade till Svenssons blogg – även detta hade jag tänkt säga till om, men pga att jag är lite lat och disträ av mig har det inte blivit av.

    /Olov L

  8. Magnus skriver:

    20.30 Ikväll, fredag , börjar en intressant TVserie på Kunskapskanalen om människans evolution – ”På resa med Homo Sapiens”. Sista delen i serien handlar om människans framtida evolution.
    Bla besök hos transhumanist-oraklet Ray Kurzweil!

Kommentera

