The Yiddish Policemens Union av Michael Chabon

Nu har jag haft äran att få läsa 2 snuskigt bra böcker på en väldigt kort tid, jag får akta mig så att jag inte blir allt för bortskämd. Nu efter den här boken skall balansen återställas med ett par Warhammer 40k noveller 🙂 Det har presenterats en hel del alternativhistoria nu på bloggen och här följer ytterligare en roman:

yiddish-policemens-union

The Yiddish Policemens Union av Michael Chabon är en fantastisk roman. Förut pratade jag om mallar som följs i böcker och huruvida det blir bra eller tråkigt. Chabon har skrivit en noir/pulp deckare som leker med och utmanar mallen för en av de mest klassiska deckargreppen, nämligen den försupne och miserable huvudpersonen som antingen är en detektiv eller polis. I YPU får vi följa Landsmann en judisk polis som bor på ett skabbigt ungkarlshotell, han dricker alldeles för mycket, frugan lämnade honom mensom tur är har han en stabil partner att lita på. En dag så blir någon mördad i Landsmanns eget hotell och vi dras in i en fantastisk historia med både stora och små skurkar, allting är grått och jävligt men väldigt varmt skrivet.

Det som gör historien extra intressant är att vi läser en bok där Israel som stat bara överlevde i ett par månader 1948, det nya landets fiender blev allt för starka. Istället skapades en temporär stat för det judiska folket i Alaska! Vi får alltså följa Landsmann i nutid 60 år efter flykten till Alaska och nu det är bara några månader kvar tills det temporära tillståndet skall upplösas, ingen vet riktigt vad som kommer att hända.

Boken är väldigt välskriven och extremt underhållande. Precis som en bra bok skall vara så blev jag helt indragen i Landsmanns liv och jag trodde stenhårt på ett judiskt samhälle i Alaska. Det är en klassisk polishistoria i en extremt fin miljö och med en bra släng humor och värme.  Bra gymnastik för både hjärna och hjärta!

5/5 asbra!

/karl

6 thoughts on “The Yiddish Policemens Union av Michael Chabon

  1. Joe Organ skriver:

    Jaha, kanske måste sätta den på min att-läsa-någon-gång-när-man-till-fullo-kan-tillgodogöra-sig-en-god-boks-alla-nyanser-och-dimensioner-lista. Någon gång efter PM och diverse studierelaterade uppgifter. Eller kanske istället för. Jag ska fundera lite på det där.

  2. rymdolov skriver:

    Min svåger (nåja, jag är ju inte gift, men min svåger-i-synd) skulle beställa lite grejer från ett nätbaserat företag och frågade om inte jag skulle sambeställa något så att han kom över gränsen för fri frakt och de hade boken ifråga i pocket! Så snart kan det finnas ett ex av YPU att låna i Östersund också. 🙂

    Men visst, Karl har första tjing. Det finns nog av JO åt oss alla. 🙂

  3. snowflake skriver:

    Det luriga är att både staden Sitka och ursprungsbefolkningen Tlingit existerar, fast Chabon har ändrat premisserna i sin bok. Även det där med att avgränsa det offentliga rummet ska vara autentiskt, enligt en kommentar här:
    http://snowflakesinrain.wordpress.com/2008/06/28/the-yiddish-policemens-union-michael-chabon/

    Förlåt att jag lägger länk till min egen blogg på din, jag brukar inte göra så, men eftersom jag inte har nåt annat stöd för det där med kartmästaren så…

  4. […] Chabon, Michael: The Yiddish Policmen’s Union […]

Kommentera

