Det förtrollade urverket av Philip Pullman

fortrolladeurverketAtt jag plockade med mig den här boken från biblioteket berodde på att den vanligtvis så pålitliga källan Någon På Internet hade rekommenderat den som ett exempel på clockpunk, vilket alltså skulle vara detsamma som steampunk, men utspela sig under den industriella revolutionen snarare än under den viktorianska eran och ha urverk snarare än ångmaskiner som teknisk grund. Originalets titel är också Clockwork, så här har vi alltså ännu ett exempel på den lika obegripliga som genuint svenska vanan att ta suggestiva och/eller hårda titlar och översätta dem med ännu en fånig ramsa i sagan om-stilen. I det här fallet visade det sig vara åtminstone delvis befogat, för en saga är just vad det är. Tyvärr, för även ungar kan behöva lite fantastik, dvs berättelser där de fantastiska inslagen är mer systematiserade än här. Ja, just det, detta är alltså en bok för barn som är yngre än tonåringar (klassad som Hcg enligt SAB-systemet) och kan alltså inte ens sägas vara en ungdomsbok. Därför skulle jag kanske, för att vara rättvis, ta tidsmaskinen och åka och fråga mig själv som nioåring om detta är något att ha eller inte, men jag anar att det lilla puckot inte heller skulle vara särskilt imponerad. Detta är en saga, varken mer eller mindre; ett stämningsfull liten historia med en påklistrad (nästan bokstavligt talat påklistrad då Pullman (originellt nog, ska medges) lagt in små ”faktarutor” där han kommenterar sin egen berättelse) moral. Men jag vill inte ha sagor, jag vill ha fantasy. Bättre än såhär kan han, Pullman.

Betyg: 2/5 – knappt godkänd

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

Kommentera

