Sauroooon, kom och äääääät!

sauron

Efter att av en slump ha hört ett barn tilltalas med namnet Legolas började jag och sambon leka lite med Statistiska Centralbyråns namnsökningsfunktion. Några Tolkien-inspirerade namn (i någon sorts topplisteform) är:

 

125 personer i Sverige heter Arwen, varav 29 har det som tilltalsnamn.

54 personer i Sverige heter Bilbo, varav 13 har det som tilltalsnamn.

34 personer i Sverige heter Eowyn, varav 7 har det som tilltalsnamn.

44 personer i Sverige heter Legolas, varav 6 har det som tilltalsnamn.

25 personer i Sverige heter Gandalf, varav 6 har det som tilltalsnamn.

43 personer i Sverige heter Aragorn, varav 3 har det som tilltalsnamn.

22 personer i Sverige heter Frodo, varav 3 har det som tilltalsnamn.

36 personer i Sverige heter Galadriel, varav 2 har det som tilltalsnamn.

6 personer i Sverige heter Sauron, varav 2 har det som tilltalsnamn.

13 personer i Sverige heter Gimli, varav 1 har det som tilltalsnamn.

2 personer i Sverige heter Radagast, varav 1 har det som tilltalsnamn.

17 personer i Sverige heter Vidstige, varav ingen har det som tilltalsnamn.

3 personer i Sverige heter Peregrin, varav ingen har det som tilltalsnamn.

3 personer i Sverige heter Samwise, varav noll personer har det som tilltalsnamn.

2 personer i Sverige heter Bombadill, varav ingen alls har det som tilltalsnamn.

2 personer i Sverige heter Meriadoc, varav inte en kotte har det som tilltalsnamn.

1 person i Sverige heter Boromir, varav ingen har det som tilltalsnamn.

1 person i Sverige heter Eomer, varav ingen har det som tilltalsnamn.

Frågan är hur vi ska tolka detta. Att Arwen kommer först är kanske inte så förvånande, eftersom det både a) låter som ett riktigt namn och b) är riktigt snyggt, vilket gör det mindre konstigt, något som de flesta föräldrar (men uppenbarligen inte alla) anser vara hyfsat viktigt när de namnger sina barn. Det kan konstateras att Bombadill är det enda namnet på listan som en man och en kvinna har som förnamn. Annars föjer namnvalen könsgränserna, då alla som heter Arwen är kvinnor, alla med namnet Aragorn är män, alla som heter Gandalf har skägg, etc.

Apropå skägg har alla valt att tolka Gimli som ett mansnamn, trots att dvärgen ifråga i princip skulle kunna vara kvinna, med tanke på Tolkien-dvärgarnas idiosynkratiska hållning till kön. Visserligen används manligt pronomen i böckerna, men hela verket ska ju föreställa en översättning till engelska från Adûni, så som jag ser det finns det gott om tolkningsmöjligheter för den hågade. Folk är så jämrans konservativa, helt enkelt.

Kanske är förekomsten av Vidstige en tyst protest mot nyöversättningen av Tolkiens böcker? Iofs är det möjligt att han heter detsamma i den nya översättningen, vad vet jag, ser jag ut som någon sorts kunskapsbank, eller? I vilket fall är Vidstige knöligt att uttala, men ändå en rätt sjysst översättning av originalets Strider. Det ska också nämnas att tio personer har Vidstige som efternamn.

Att Bilbo hamnar så högt på listan beror förmodligen på att det etablerades som svenskt förnamn för relativt länge sedan, långt innan filmerna av Peter Jackson kom ut, något som jag antar påverkat många av de övriga. Själv är jag lite extra glad att Radagast finns med. Jag har alltid gillat honom. I grunden god men upptagen av oväsentligheter och extremt lättlurad; sådana är vi, Radagast den Brune och jag.

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

13 thoughts on “Sauroooon, kom och äääääät!

  1. drommarnasberg skriver:

    Haha! Rent spontant börjar jag undra vilka andra riktigt ruttna fantasinamn som har fått ”ok” från skatteverket.

    Stor fnissvarning på att träffa någon som helt seriöst har döpt sin unge till Gandalf! 😀

    /karl

  2. Joe Organ skriver:

    Grima Ormstunga skulle annars vara ett givet val om man vill att ungen i fråga ska härdas ordentligt på dagis och grundskola. Gillar Vidstige faktiskt, det känns rejält och jävvligt macho. Om, eller när, jag nu ska ta mig ett namn från ringsagan får det bli Väderklint. Det låter majestätiskt och leder tankarna till Clint Eastwood, ungefär som jag uppfattar mig själv alltså. Det kan väl aldrig tyda på något slags storhetsvansinne att döpa sig efter ett berg, va?

  3. Piruett skriver:

    Det blir mer tragiskt när …

    * Det finns 10 män som har förnamnet Garion. Av dessa har 3 namnet Garion som tilltalsnamn.

    * Det finns 5 män som har förnamnet Belgarion. Av dessa har 2 namnet Belgarion som tilltalsnamn.

    • drommarnasberg skriver:

      Jeez! Belgarion! haha! Jag hittade 94 kvinnor som hette Rand dock. . så det är nog ett fullständigt normalt kvinnonamn i någon kultur.

      /karl

  4. Sen finns det ju ett lag i innebandys högsta serie som heter Balrog. Visst är det inte lika hardcore som att döpa sin unge till Radagast. Fast innebandy känns inte som en speciellt demonisk sport. Curling däremot! Då snackar vi utstuderad sadism.

  5. Martin A skriver:

    ”Kanske är förekomsten av Vidstige en tyst protest mot nyöversättningen av Tolkiens böcker?”
    Eftersom han heter så även i nyöversättningen är spekulationen onödig, ogrundad och… men det är nog bäst jag slutar där.

  6. rymdolov skriver:

    Aha, men poängen med att skriva sådär om nyöversättningen var att jag inte visste hur det låg till och hoppades att någon läsare skulle tala om det för mig. Jag skrev ju faktiskt att jag inte visste också.

  7. snowflake skriver:

    Radagast är ju fint! Passar för båda könen och lägger inte nån enorm förväntansbörda att leva upp till på barnet.

  8. Magnus Edlund skriver:

    Respekt säger jag bara:
    * 1 man som har förnamnet Tyrion. Av dessa har 1 namnet Tyrion som tilltalsnamn.

  9. rymdolov skriver:

    Det finns förresten en kvinna som heter Nazgul, men det har nog mer att göra med andra namnkulturer än ringvålnader. Det låter kurdiskt, tycker jag.

  10. […] Sauroooon, kom och äääääät! « Drömmarnas berg -SF, Fantasy och Skräck Folk med fantasynamn i Sverige. Det finns fler än du tror. (tags: namn statistik fantasy) […]

  11. GnomviD skriver:

    Awesome, men jag vet att SCBs siffror inte är helt riktiga. Jag vet nämligen att det finns en kendoka nere i södra sverige (Stockholm, tror jag) som då minsann har Peregrin som tilltalsnamn.
    Det finns också:
    … 7 kvinnor som har förnamnet Elayne. Av dessa har 2 namnet Elayne som tilltalsnamn.
    … 1 man som har förnamnet Sparvhök. Av dessa har 0 namnet Sparvhök som tilltalsnamn.
    … 3 män som har förnamnet Ged. Av dessa har 1 namnet Ged som tilltalsnamn.

    och, kanske till och med hårdare än Tyrion, 1 man som har förnamnet Vicotnik. Av dessa har 0 namnet Vicotnik som tilltalsnamn.

  12. Röööz skriver:

    Några till sköna namnbärare enligt SCB:

    Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Siratsia. Av dessa har 0 namnet Siratsia som tilltalsnamn.

    Det finns 12 män som har förnamnet Conan. Av dessa har 4 namnet Conan som tilltalsnamn.

    Det finns 14 män som har förnamnet Elric. Av dessa har 11 namnet Elric som tilltalsnamn.

    Sist men inte minst har någon fortfarande chansen att ta hem
    guldpokalen:

    Enligt SCB finns det ingen kvinna eller man som bär namnet Drizzt

Kommentera

