Välj en riktigt usel fantasy-bok!

Inspirerad av ett inlägg på Topless Robot och för att fortsätta diskussionen kring usla böcker kommer här frågan:

Vilken är den sämsta Fantasy-SF-Skräckbok du har läst? Välj ut en bok och motivera!

Jag har funderat hela morgonen och det är verkligen svårt! Ibland har det känts som om jag har vadat fram i skitfantasy och knappt kunnat ta del av det som är bra. Men för att hålla oss till de riktigt usla. Funderingarna har kretsat kring Brooks, Goodkind, Jordan och lite andra.. Men jag måste nog också välja  Lord of Chaos av Robert Jordan, här någonstans tog mitt intresse för WoT-serien självmord. Olidligt tråkigt och extremt fult omslag! Jag har läst många böcker med både sämre språk och pinsammare handling (Horus Heresy!) men Jordans 800 sidors brasvirke tar ändå priset i och med det totala slöseriet med tid och den totala bristen på inspiration. Tack för den televerket.

lordofchaos1-thumb-200x320

Harleqin! *fnys*

/karl

7 thoughts on “Välj en riktigt usel fantasy-bok!

  1. Martin A skriver:

    * Sword of Shannara av Terry Brooks eftersom jag tidigare hade läst den i betydligt bättre skriven form, fast då var det en ring det gällde
    * De andra två böckerna av Brooks som jag läst, för de är så träiga
    * Waste of Time-serien av Robert Jordan — fånig stavning (Ghob’hlin, anyone?), mycket text i förhållande till storyn (aldrig förr har så många ord skrivits om så lite), noll kontroll över serien från författarens sida (först var fem böcker planerade, sedan förblev det ”bara två till” fram till det bittra slutet, och nu är det tydligen ”bara tre till” som gäller), inget nytt under solen, en löjligt stor mängd plot coupons… Tack och lov insåg jag allt detta tidigt och hoppade av efter halva andra volymen
    * Shadowboxer av Nick Pollotta — halvvägs genom boken dör huvudpersonen och ersätts av en ny karaktär som inte varit med tidigare… och så dyker det plötsligt upp en skum jätteubåt full med pirater utan anledning. Otroligt illa strukturerad.
    * Avalons dimmor — Tramsig.

  2. […] Välj en riktig usel fantasybok, lyder uppmaningen från Drömmarnas berg. Okej, Forging the Darksword av Margaret Weis & Tracy Hickman är mitt bidrag. Jag vet egentligen inte hur usel min valda bok är, för jag läste väldigt lite i den. Men det i sig, att jag inte läste ut den, säger mycket. Dels för att jag starkt ogillar att inte läsa ut böcker jag har påbörjat, och dels för att detta inträffade för flera år sedan när jag var nyligen fantasyfrälst och inte särskilt kritisk av mig. Ändå struntade jag i denna bok efter kanske 20-30 sidor (jag minns inte riktigt) och konstaterade att jag inte fattade någonting och inte heller brydde mig om att försöka. […]

  3. Maria skriver:

    Jag har svarat i min blogg. 🙂

  4. GnomviD skriver:

    Jag måste gå emot strömmen och säg att jag faktiskt gillar Lord of Chaos. Den må vara skittråkig de där 400 sidorna i mitten med början och slutet kommer jag ihåg att jag tyckte var riktigt bra. Å andra sidan var jag typ 13 när jag läste den.

    Sämsta boken hittils är dock Ghostmaker av Dan Abnett. Den första Gaunt’s Ghosts-boken var ju knappast mer än halvtafflig, men Ghostmaker höjde ribban på hur osammanhängade, fluffbrytande, oengagerande och samanbruten en ”bok” kunde bli. Nuförtiden så är det min lägsta jämförelsepunkt.

  5. AndreasG skriver:

    Jag kan till viss del hålla med om att Robert Jordan inte är en av de bästa inom Fantasy men om man bortser från den enorma svackan som kom lite mer än halvvägs genom Wheel of Time-serien så tyckte jag faktiskt om serien då den tog sig med de två sista böckerna ( i mina ögon i alla fall).

    Tror nästan jag ska nominera David Eddings som en ännu större bov när det gäller skrivandet. Han har som det verkar bara en historia att berätta och det känns som om han bara byter namnen på karaktärerna.

  6. Martin A skriver:

    #5: Det är iofs mycket sant — men han HAR i alla fall en historia att berätta.

  7. Nike Nylander skriver:

    Efter lägereldarna! Riktig kalkonbok. Recension här —> http://bokmalande.wordpress.com/2010/04/12/efter-lagereldarna/

Kommentera

