Fantastik och deckare?

Hej och hå!blodsmak

Nu är det nästan påsk och iaf i Norge så är det deckare som skall läsas i de små fjällstugorna. Även på mitt bibliotek bullar vi upp med en vecka fokuserad helt på deckare. Följaktligen har jag läst ett helt gäng deckare nu och börjar bli rätt så trött på försupna kommisarier och hårdkokta formuleringar.

Vad har vi för deckare med en botten i fantastik? Jag kan nämna några på rak arm:

Yiddish policemens Union av Chabon

Blodsmak av Örnebring

Dresden böckerna?

Hjälp mig med något spännande!

/karl

14 thoughts on “Fantastik och deckare?

  1. Magnus Edlund skriver:

    Terry Pratchett hade en period i slutet av 90-talet då hans discworld-böcker i princip var rena deckare. Feet of clay, Jingo, The fifth elephant mfl.

  2. Hans Persson skriver:

    Peter F. Hamiltons tre första böcker om Greg Mandel: Mindstar Rising, A Quantum Murder, The Nano Flower

    En del av Isaac Asimovs robotnoveller.

  3. En bok du har läst som i mångt och mycket är en deckare är Warren Ellis Little Crooked Vein. Vad sägs om att mata den till kulturtanterna och stökungdomarna i Västerås?

  4. Piruett skriver:

    Oooh! Crooked little vein är underbar. Världen behöver mer godzilla bukkake.

  5. drommarnasberg skriver:

    Ah sweet, bra tips! Kommer bli intressant att förklara begreppet Godzilla bukkake för ett gäng pensionärer över kaffet. 😀

  6. Arina skriver:

    Kiln People av David Brin! Om en copyrightdetektiv som jagar illegala golems (osäker på pluralformen). Rolig, spännande och alldeles, alldeles underbar.

  7. Do it man! Glöm ej att slå på videokameran i mobilen innan bara. 🙂

  8. Sen finns där ju Philip K Dick.

  9. rymdolov skriver:

    Arina: Bra tips! Brins Upliftböcker utgjorde en stor del av min höstläsning, så när jag känner mig redo för honom igen ska jag kolla upp Kiln People.

    Alltså, jag vet väl vem Godzilla är och jag tror att jag vet vad bukkake går ut på, men jag hade aldrig trott att någon skulle komma på (menar ej att vitsa till det här…) att kombinera dem.

  10. Johan skriver:

    Jag tror att det kan bli ett lyft för hela Godzilla-grejen i allmänhetens ögon. Någonting nytt, någonting fräscht, någonting kladdigt.

    //JJ

  11. Svensson skriver:

    Isaac Asimovs romaner THE CAVES OF STEEL, THE NAKED SUN och THE ROBOTS OF THE DAWN är samtliga sf-deckare. Lijah Bailey heter snuten och R. Daneel Oliwaw hans robot-sidekick.

    Sedan ska Larry Niven ha skrivit sf-deckare också, kanske de där om Gil Hamilton?

  12. rymdolov skriver:

    Nu kom jag också på en! Wilson Tuckers ”Till station Tombaugh” är en spännande mordgåta som utspelar sig på ett litet rymdskepp på väg till solsystemets ytterkant. Jag var iofs i högstadieåldern när jag läste den, men helt kass kan den inte ha varit.

  13. snowflake skriver:

    Nämen, den där Örnebring har jag ju snott åt mig på jobbet (fast jag glömde den där). Har ingen aning om vad det är för något, men nu åkte den upp ett par pinnhål på Att läsa-listan.

Kommentera

