Skräckfilmstips: The Objective

poster_the-objective

Sevärda skräckfilmer växer inte på träd. Ett trist faktum ni säkert är medvetna om. När det då dyker upp en film som levererar något utöver billiga skrämseleffekter och trötta manér blir man glad. The Objective spelar på rätt sida av stängslet.

En fd soldat, nu lydandes under CIA, skickas till Afghanistan för att samla information om en underlig energiemission som har upptäckts av övervakningssatelliter. Tillsammans med en grupp erfarna elitsoldater skickas han ut i det gudsförgätna ökenlandskapet i den norra delen av  landet för att ta reda på vad som egentligen har hänt.

Jag ogillar utdragna, avslöjande trailers om filmer. Tänker därför lämna resten av filmens handling i mörkret för er att utforska på egen hand. Tre saker vill jag dock säga om den här filmen för att inte lämna er helt i blindo.

För det första så tyckte jag väldigt bra om den. Som jag redan har skrivit så tycker jag att bra skräckfilmer är sällsynta. Genren i sig är svår. Många har svårt för skräckfilmer. Dels för att de primärt går in för att skrämma sin publik. Dels för att de ofta, inte alltid, innehåller referenser till övernaturliga fenomen. Lätt att se hur det kan ställa till det för den genomsnittlige filmtittaren. Själv är jag inte okritiska. Jag vill se en bra film även när det rör sig om genrer där jag råkar ha en mjuk ådra.

För det andra är filmen snyggt gjord, väl berättad och, efter att ha konsulterat andra recensenter, smart berättad. Med det sista menar jag att soldaterna skildras trovärdigt ur synvinkeln hur soldater är tränade och beter sig. Utan att ha djupgående kunskaper om det själv kan jag bara nicka och hålla med. Skådespelarna sköter sig även i att frammana trovärdiga människor. Bra regi, kameraarbete och godkända specialeffekter dessutom. Ett välgjort hantverk alltså.

För det tredje så kommer slutet på filmen att störa en del tittare. Att få till ett värdigt avslut i en historia är notoriskt svårt och inte minst inom skräckgenren. För er som tittar och blir besvikna så kan jag skänka en liten tröst i att det finns en kunnig herre som skrivit en förklaring på IMDB där han beskriver vilka ”fenomen” som filmen antyder till. Kika där and you wil find.

Jag ogillar alltför uttömmande filmrecensioner. Det här är en film med kvalitet och jag vill inte förstöra nöjet för eventuella tittare. Bra, annorlunda skräck. I en genre där det tyvärr går brist på talang och kvalitet.

/Den Mörke Lorden

Kommentera

