Vindens namn av Patrick Rothfuss

82056Hej och hå här har vi ytterligare en standard fantasy i mall 1A! Men riktigt så är det inte och den mallen används på ett väldigt tjusigt och roligt sätt.

Vi har då Kvothe, en gång världens mäktigaste man och trollkarl. En väldigt mäktig man som nu har valt att gömma sig i rollen som en enkel värdshusvärd i en avkrok till civilisationen. Det här greppet är både det bästa med boken och sen samtidigt något som effektivt tar bort en hel del spänning. Vi vet ju att han aldrig dör eftersom han är den som berättar. På ett roligt och bra sätt får vi följa hur en legend växer fram, fylld med kärlek, ondska och en hel del svart humor.

I Vindens namn får vi följa Kvothes uppväxt, hur han hamnar i slummen och sen börjar vid universitetet. Ung man går i skolan och har det jobbigt, tänk harry potter fast ungarna piskas blodiga och försöker mörda varandra.

Rothfuss lyckas hålla det hela spännande och bjuder på en hel del underhållande skrönor om Kvothe. Ibland är han lite väl bäst på precis allt, bäst på musik, bäst på att snacka, bäst på magi, men är man en blivande legend så är man och allt går inte så lätt.

Tråkigt är att den svenska upplagan av boken är uppdelad på 2 böcker av någon anledning och boken har delats lite osmidigt. Men de kom ut på svenska fort och det är bra!

Jag läste att Patrick Rothfuss börjar bli klar med bok två och jag ser fram emot läsa den 2010. typ. Ta i trä.

4/5 rekommenderas!

/karl

6 thoughts on “Vindens namn av Patrick Rothfuss

  1. Arina skriver:

    Jag har inget emot att en bok följer en standardmall om utförandet är bra och det tycker jag det är i den här boken. Att Kvothe är som han är och skryter och skrävlar gör inget heller. Visst kan det vara lite tröttsamt men han är så älskvärd att jag inte stör mig på det.

  2. Maria skriver:

    Jag tycker att Kvothes bäst-på-allt-förmåga kompenseras av att det skiter sig för honom hela tiden ändå. 🙂

  3. drommarnasberg skriver:

    Jag kan bli lite trött på när det blir för mycket mall men Rothfuss gör det iaf kul och spännande. Hoppas nästa bok blir minst lika bra! Där lär väl skrävlandet ta nya oanade höjder 😉

  4. Vegaaaa skriver:

    jag tycker böckerna är jätte bra har faktiskt inte märkt att han skrytit någonting men det kanske var för allt sket sig som sagt för honom hela tiden så att allt jämna ut sig men jag undrar kommer det fortsättningen på del 2 ut år 2010 eller?:)

  5. […] mans fear) Vi är polare jag och Pat, på Facebook. Han verkar vara en rolig kille och hans debut Vindens namn skrev jag om för ett bra tag sen. Bra bok och jag hoppades på att del 2 skulle komma under 2010. […]

Kommentera

