Rides a dread legion av Raymond E Feist

400px-Raymond_Elias_Feist_20080316_Salon_du_livre_1Jag och Raymond har haft ett väldigt långt förhållande, allt har inte varit en dans på rosor, ibland har vårt förhållande varit rejält surt och under en period så pratade vi inte ens med varandra. När jag var en glad tonåring så hittade jag och Raymond varandra via hans första bok Magician. Det är en perfekt bok för en fantasy suktande tonåring med hyfsad engelska, den boken inledde mitt förhållande med Raymond och jag slukade allt han hade producerat med både iver och glädje. Allt var frid och fröjd och hjältarna kring Pug räddade världen både en och två och t.om tre gånger innan jag började tröttna på att Midkemia var en sådan väldigt utsatt värld som hotades än värre i varje ny bok. Någonstans runt The Serpent War saga gjorde vi slut, Raymond och jag. Jag gjorde ett trevande försök med Flight of the Nighthawks, men blev väldigt sviken och läste inte ens igenom hela boken.

51i3IpKjHqL._SS500_Men nu 2009, lockad med ett fint omslag och en fin titel så plockade Raymond E Feist fram mig från mitt skeptiska hörn. Åter igen hotas nu Midkemia av ett fruktansvärt hot, nummer9(!!) i ordningen. Pug, ärkemagikern som vi har fått följa sen Magician, är deppad. Han kämpar med kunskapen om att han kommer förmodligen kommer att se hela sin familj och sina vänner dö innan han själv dör. Mitt i bryderierna anländer ett helt okänt släkte alver till Midkemia via en portal. Dessa alver är extremt kaxiga, fördomsfulla samt farliga. För att göra saken än mer spännande så är dessa alver förföljda av en aldrig sinande hord med fasansfulla demoner som gör sitt bästa för att ha ihjäl allt och alla. Men men, vana veteran hjältar som Pug och hans polare är så sätter de direkt igång med att åter igen rädda världen.

Det som jag gillar med Feists böcker är att vi som läsare för följa en och samma familj under en väldigt lång tid. I Rides a dread legion så börjar det ruckas ordentligt på den här familjen och är bra mycket mer intressant än horder av demoner. Det är de här en nostalgiska tillbakablickarna som hjälper till att hålla boken och handlingen vid liv, gillar du lättsmält fantasy så funkar det. Men är du sugen på att börja läsa Feist så börja med Magician, för den boken är bra på många fler plan.

Jag och Raymond kommer inte bli ihop igen men vi kommer nog ses ibland på en fika och prata om gamla minnen. Det får bli en svag trea i betyg och en förhoppning om att Feist ska komma ur sin svacka som har varat nu i 10 år.

3/5

/karl

Kommentera

