Neuropath av Scott Bakker

neuroIbland springer man på en bok eller en film som får en att må fysiskt illa av obehag. Jag kommer på mig själv med att lägga ner boken och pusta ut när det bli för intensivt. Jag behöver landa i ett soligt Sverige för att klara av skräcken i Scott Bakkers första bok som inte är en fantasy roman.

Neuropath är en riktigt läskig och skrämmande thriller-skräck som utspelar sig i USA 30-40 år fram i tiden. Vi som läsare får ta del av ett allt mer mörkare samhälle som kontrolleras än hårdare, polarisarna har börjat smälta och europa drabbas av extrem kyla. Vanligt folk är rädda för både eco-terrorister, seriemördare och klimatet. Huvudpersonen i boken är en kärleksfull småbarnspappa som är professor inom psykologi, bosatt i New York. Hans stressiga liv kretsar kring sina barn, ett späckat arbetsliv och en frånskild arg fru.

Vi kastas in i hemskheterna när Thomas får ett besök av FBI som effektivt krossar hans lilla bubbla av trygghet i förorten. FBI är på jakt efter Thomas bäste vän..

Jag vill inte avslöja något, det är en riktigt ruskig bok med en hel del sköna vändningar. Som med Bakkers andra böcker är det mycket psykologi och filosofi blandat med riktigt vidriga episoder. Bakker är verkligen nattsvart i den här boken, som tur är så är Thomas en vanlig kille med en stor kärlek till sina barn, små ljusglimtar i mörkret.

Jag gillade verkligen den här boken, det var länge sen det var så jobbigt att ta del av en historia. Skräck som balanserar väldigt nära en möjlig framtid med en väldigt trovärdig stackare i huvudrollen. Inte något för den som lätt blir skärrad eller far illa av att läsa om barn i jobbiga situationer.Det får bli en femma för för en bra känsla av ont i magen och kallsvett i sommarhettan.

5/5 asbra!

/karl

8 thoughts on “Neuropath av Scott Bakker

  1. rymdolov skriver:

    Oj, den måste jag nog läsa. Det var länge sen jag läste någon skräck öht. Men hur ska jag klara att läsa om utsatta barn, jag som bölade som en mistlur när jag såg ”Grave of the Fireflies”?

  2. Karl skriver:

    Den är riktigt läskig och jag var tvungen att lägga in en brasklapp om barnen då det är flera stycken i min närhet som inte alls klarar av att ta del i då barn far illa. Varken fiktivt eller på riktigt.

  3. Arina skriver:

    Är det skräck av typen underliga och/eller övernaturliga företeelser eller är det otäckheter av mer psykologiskt slag.

    Jag undrar eftersom jag är på jakt av riktigt skrämmande böcker av den typ King skrev förr i tiden medan vanliga seriemördare snarare fascinerar än skrämmer mig.

    Kan någon som helst tipsa mig om otäcka böcker så vore jag tacksam. Lovecraft skrämmer mig inte, i alla fall inte de noveller jag läst där allt var så outsägligt fasansfullt att det bara blev trist..

  4. drommarnasberg skriver:

    Mer av ett psykologiskt/vetenskapligt slag, det hela känns väldigt troligt. Huvudpersonen känns väldigt äkta och det gör så att iaf jag upplevde det hela så mycket starkare.

    /karl

  5. […] 10, 2009 at 09:45 (Skräck, horror) (horror, Neuropath, R.Scot Bakker, Skräck, smart kille) Neuropath av R.Scott Bakker är den läskigaste boken jag har läst och HÄR kan vi läsa mer om tankarna […]

  6. […] bok Disciple of the Dog, jag gillar hans fantasy, och älskade hans 2-dar-in-i-framtiden skräckis Neuropath! Nya boken handlar om en detektiv som har ett perfekt bildminne, han kan inte glömma något han […]

  7. […] ligger tät över hela hans serie om The Second Apocalypse. Nu har han även skrivit den ypperliga Neuropath som är en av de absolut läskigaste böckerna jag har läst. Nu hade jag med Disciple of The Dog […]

Kommentera

