Ett kärt återseende!

God dag!

Äntligen har jag hittat tillbaka till en författare som jag helt hade tappat bort! Länge har jag funderat och klurat på vad författaren och böckerna heter men först nu efter en sådär 15 år har jag fått hjälp med både författare och titel. Det är grymt irriterande med att inte komma ihåg en specifik bok, speciellt då som bibliotekarie! Det enda jag hade att gå på var luddiga minnesbilder av rosa ekosystem och stora maskar i kamp med jorden. Jag fick fråga nätverket Aardvark! Jag gillar verkligen Aardvark, alla mina kluriga frågor har någon i det enorma nätverket kunnat svara på, riktiga människor som svarar på mer eller mindre svåra frågor. Själv tycker jag att det är minst lika roligt att svara på frågor som att få svar. Mycket bra tjänst! Heja Aardvark!

Författaren som jag så frenetiskt har letat efter är såklart David Gerrold! Bokserien heter The War Against the Chtorr och är en riktigt episk SF-historia där hela jorden blir utsatt för en attack från ett annat ekosystem. De fule utomjordingarna börjar helt enkelt terraforma jorden till sina egna behov. Jag gillade böckerna mycket och fick för mig att författaren hade dött då det nu har gått 17 år sen hans senaste bok. Men nu kan jag läsa att hans senaste del i serien är nästan klar! Nu blir det bara till att försöka hitta de gamla böckerna och se om de fortfarande håller måttet, första boken kom redan 1982!

Amatterformen

Ovan omslaget till bok ett i serien, som i första utgåvan blev censurerad då det var en hel del homosexuella inslag. Men tur för oss då att författaren satte ner foten och efterföljande utgåvor är kompletta! Man kan på framsidan skymta en av dessa maskar som ställer till besvär för mänskligheten. David Gerrold har även skrivit manus till ett gäng Star Trek avsnitt, speciellt intressant  är då det bisarra avsnittet The Trouble With Tribbles.

/karl


4 thoughts on “Ett kärt återseende!

  1. AndreasG skriver:

    ahem.. du kunde ju ha frågat mej om det. Jag har ju alla fyra i hyllan:) Å andra sidan har jag bara den första varianten av första och andra boken, utgåvorna från 1983 och 1984 var tyvärr censurerad. Som tur bytte han förlag 1989 och då såg han till att släppa både A Matter for Men och A Day for Damnation i de versionerna han hade tänkt från början.
    Själv tycker jag att det är en helt suverän serie men jag har ändå inga förhoppningar om att den kommer att bli klar. Bok fem har nästan varit klar i drygt tio år nu.

    /AndreasG

    • drommarnasberg skriver:

      Jag hade en viss aning om att du kanske skulle ha kvar böckerna, kanon! Hämtar de vid nästa besök 🙂

      ”As of 2008[update], Gerrold is nearing completion on book five, A Method For Madness, announced date of delivery to publisher(Tor) in October; with estimated [2]release date of July 1, 2011(ISBN 0765340380).”

      2011 är ju hoppfullt. Men gubben är ju gammal..

  2. AndreasG skriver:

    kan bara hoppas:) Ska dessutom försöka mej på Amazon senare så att jag har dom fullständiga böckerna till Jul.

  3. […] är nämligen så att David Gerrold,  en av världens segaste författare gick igår ut på sin facebook-sida att han lovar att skriva […]

Kommentera

