Inglorious basterds

Såg Tarantino’s nya film Inglorious basterds på bio igår. Filmen kan väl beskrivas som en judisk hämndporrs historia där Nassar från de lägsta till de allra högsta rangen får vad de förtjänar. Ljudet föll av flera gånger under den första scenen, man kunde knappt höra vad de sa. -Fan, han har låtit bli att dubba om ljudet från den egentliga tagning tänkte jag, Vilken naturalistisk filmstil, vilken filmmakare skulle våga göra så. En sån auteur!

Just då bröt de filmen och meddelade att eftersom det var en förhandsvisning så haade de inte haft tid att kolla ljudet, och om det inte blev bättre skulle de avbrtya och ersätta oss. … okej. Inte en sån stor filmmakare då….

Filmen verkar ju ska ju handla om Brad Pitt‘s Lt Aldo Raines och hans grupp judiska badass soldater inklusive ”The Bear Jew!”, filmens titulära Inglorious basterds . Men utöver första anblicken av Pitt’s skrädandes en Redneck dialekt med ärret från en snara runt sin hals så var the Basterds delar av filmen inte särskilt intressanta. Okej, Lt Raines italienska var också rätt bra. Själv tyckte jag Christoph Waltz som SS överste Hans ”The Jew Hunter” Landa var filmens stora behållning, Tydligen så hade Cannes festivalens recensenter samma åsikt eftersom han blev utsedds till Best Actor tidigare i år.

Det är väldigt lite krig i filmen, för en krigsfilm. Filmens bästa scener är, kanske inte så förvånande för en QT film, då rollpersonerna sitter runt något bord inbegripna i välskriven dialog. Bondgården, cafeet och tavernan är de tre scenerna som stod ut i filmen, och kanske inte helt förvånande så är det överste Landa’s i två av dem.

Jag hade hört att det skulle vara en rolig film, men det kan jag inte riktigt hålla med om. Det är en pulpig och bitvis väldigt rå historia som inte bygger upp nog med hat mot skurkarna för att jag ska kunna tycka att de får vad de förtjänar (med två undantag). Jag fick lära mig en gång i tiden att huvudpersonen i en film eller historia ska utvecklas under dess gång, och om det är sant så är huvudpersonen i filmen fransk judiskan Soshanna. Vissa kan väl tycka att överste Landa utvecklas men jag ser hans handlande som helt i linje med hans karaktär, han är en hök men kan tänkta som en mus.och fan-i-mig om han tänker bli en.

/Andreas

3 thoughts on “Inglorious basterds

  1. Magnus Edlund skriver:

    Måste se.

    F.ö. skoj att man nu för tiden måste påpeka att man sett en ännu ej premiärad film på bio. =)

    • aarnell skriver:

      Hehe!
      Nu bor jag i England, å den verkar ha spelats på en del andra biografer med, så vi ligger nog bara lite före (trots att vi tidsmässigt ligger en timma efter). hmm, efter att ha kollat efter så verkar den inte spelas igen förrän på Ondsdag, vilket jag antar är den riktiga premiären här.
      Jag tror inte någon på Drömmarnas berg skulle orka med att skriva ett inlägg om vi inte var intresserade nog att se den på bio. Hoppas du gillar den!

  2. Har sett den otextad. Kan tyska. Lite franska. Lite italienska. Men jag måste säga att det verkligen är en filmupplevelse även om man inte har text till filmen ifråga. Det är verkligen fascinerande hur mycket man faktiskt förstår av vissa ord man känner igen, kroppspråket bland personerna i filmen, samt, och alltså, vilken enorm inlevelse Tarantino faktiskt kan skapa för den som ser hans filmer.

    / F. G.

Kommentera

