Dust of Dreams av Steven Erikson

Hej!dust-of-dreams

Om jag måste välja en favoritförfattare och bara en så blir det Steven Erikson. Denne kanadensare  släpper böcker som en klocka och är nu 10 år efter debuten Gardens of the Moon ute med bok nummer nio i serien Malazan tales of the fallen.  Dust of Dreams är den näst sista boken och  Erikson är fortfarande vid god hälsa. Något som skiljer den här boken mot resten är att boken slutar med en fläskig cliffhanger, Erikson inleder t.om boken med en liten varning om att så kommer ske. Frustrerande, men olidligt spännande.

Det är svårt att prata om vad böckerna handlar om, författaren är antropolog och arkeolog och har tillsammans med en vän (Ian C Esslemont) byggt ihop en otroligt mustig och mångfacetterad värld där vi får följa en rad olika karaktärers uppgång och fall. Erikson har inga problem med att ta ihjäl sina karaktärer och många gånger har jag bittert läst vidare efter ett tungt dödsfall. Böckerna följer ingen direkt konventionell tidslinje utan saker som händer i olika böcker kan hända samtidigt eller t.om ha redan skett.

Nu i bok nio har Erikson byggt upp ett väldigt nät av intriger och karaktärer som alla på något sätt är kopplade till ett väsen kallad the crippled god. Jag ska inte avslöja något men hela handlingen börjar knytas ihop och det kommer nog smälla rejält i sista boken som heter just the Crippled God.

Gillar man riktigt tjocka böcker som går att läsa om och om igen så är nog Steven Erikson något för dig. Det kan vara lite knepigt att komma igång men när man börjar fatta hur det hela (kanske) hänger ihop blir det läsfest. Aldrig med någon annan serie har jag diskuterat så mycket med mina vänner om hur handlingen går framåt eller hur bok fyra är kopplad till saker som händer i bok ett o.s.v  Bara genom att skriva om serien blir jag sugen på att läsa om böckerna för att klura mig fram till möjliga slut på serien. Väldigt skönt med en författare som också levererar och klarar av (ta i trä) att genomföra en serie.

Bok nio gjorde mig absolut inte besviken, lite frustrerad i och med cliffhangern men annars så gladdes jag åt alla gamla och nya ansikten som dyker upp. Bara en sån sak som att Kruppe har fått tvillingar. Läsfest.

Hoppas nån blir sugen på the Malazan Tale of the Fallen och att Erikson blir klar fort med the Crippled God

/karl

P.S Nu vet jag vem som är på framsidan 🙂 D.S

2 thoughts on “Dust of Dreams av Steven Erikson

  1. Kan inte annat än hålla med dig – Eriksons författarskap tillhör det mest utmanande inom fantasyn idag, och som storläsare tycker jag det är befriande att få tag i böcker som verkligen ställer krav på läsaren och som det faktiskt känns helt ok att hålla på med länge. ”Skräckexemplet” på detta är förmodligen ”Memories of Ice” – höll på med den i över ett år!

    En fråga dock: retar du dig också på Kruppes rent överjävliga svada?

    • drommarnasberg skriver:

      Jag älskar Kruppe och allt han hittar på, men när både Kruppe och Iskaras Pust ”battlade” blev det lite mycket! 🙂

Kommentera

