Science fiction- och fantasykongress i Stockholm!

Snart är det dags för den årliga nationella sf-kongressen, SweCon, som i år kommer att hållas i Stockholm den 16-18 oktober! Att det är den nationella kongressen innebär bl a att vissa priser delas ut där, samt att arrangörerna fläskar på (om jag nu vågar använda det uttrycket, med tanke på vad det verkar innebära för t ex Karl) lite extra för att det ska bli en maffig kongress.

Det har de gjort också, och har hittat två internationella hedersgäster. Dels sf-författaren Liz Williams, som jag inte läst något av, men som enligt uppgift ska skriva space opera-romaner, dels fantasyförfattaren Graham Joyce, som jag, dilettant som jag är, inte heller läst, men som kanske andra kan berätta något om. (Här får alla läsare av detta inlägg tänka sig att jag kastar hoppfulla blickar i riktning mot Karl. Alla läsare, inklusive Karl.)

Dessutom kommer en riktig veteran från fantastikfantastvärlden (eller fandom, om vi nu ska göra det enkelt för oss) dit: Jörgen Forsberg, en av grundarna av SF-bokhandeln.

Själv har jag bara varit på en sf-kongress, i Uppsala, men det var hur kul som helst och den arrangerades av delvis samma personer som har hand om ImagiCon 2 (som alltså årets SweCon heter, tjorv tjorv), så jag vill å det starkaste uppmana alla som har någon som helst möjlighet att ta sig till huvudstaden denna helg och är det minsta intresserad av fantastik eller författande i någon form att gå dit. Jag vågar påstå att du inte kommer att ångra dig! Är du blyg eller folkilsken kan du sitta i ett hörn och lyssna på författare och läsare som diskuterar intressanta aspekter av det de älskar och kan bäst, är du tvärtom en social figur kan du hänga i baren och snacka med likasinnade, knyta kontakter och kanske funkar det bra att ragga också, jag vet inte riktigt. Alla är naturligtvis välkomna!

Mer information hittar du på kongressens hemsida.

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

4 thoughts on “Science fiction- och fantasykongress i Stockholm!

  1. drommarnasberg skriver:

    Jag har inte läst något av de båda författarna. Dålig stil och nu läggs en beställning på Graham. Williams fanns tyvärr inte i min närhet.

    Annars verkar det bli riktigt fläskigt.

    /karl

  2. Emelie skriver:

    Jag har läst Graham Joyce’s The Tooth Fairy, eller snarare jag lyckades tvinga mig igenom drygt halva innan jag gav upp. Den var riktigt riktigt dålig…

  3. Karl skriver:

    Nu har jag läst en Graham Joyce bok!, Memoirs of a Master Forger under pseudonymen William Heaney. Den var riktigt riktigt bra! Synd att jag ska jobba under konventet.

    /karl

  4. […] Joyce som var författaren, Joyce som fick British Fantasy Award i år och som faktiskt kommer till Stockholm nu i helgen!  Jag tycker att alla som kan nu skall vallfärda dit och trycka Graham Joyces hand och dunka […]

Kommentera

