Tant-vampyr-snusk.

charlaine_sm

200px-DeadUntilDarkVem är den frodiga och fina tanten på bilden? Jo det är Charlaine Harris, som ligger bakom Southern Vampire böckerna. Det är alltså böckerna som som tv-serien True Blood är baserade på. Det som har gnagt på mig länge nu är att jag sitter och plöjer en serie med tant-snusk böcker! Jag som fnyser åt både Sheldon och Isfolket, jag som helst läser tunga och mörka fantastik-böcker. Nu sitter jag här och läser om skoinköp, pulserande skrev och kärleksbekymmer! Jag försöker komma undan med det hela genom att frenetiskt inbilla mig själv att det handlar om vampyrer och varulvar, det är fräckt! Men det handlar egentligen om en sprallig och redig tjej från södern som råkar ut för en lång radda med kärleksbekymmer och det råkar bara utspelas i en värld där vampyrer och annat oknytt finns. Jag läser de här böckerna när tid finns, på lunchen eller hem från jobbet, det är lättsmält och otroligt charmigt. Det är så mycket amerikansk söder så att det dunstar iste och lemonad om böckerna.  Det är underhållande och bara något skämmigt med klassiska tant-snusk formuleringar som ”vibrerande mellangärde” och ”hettande länder” .

Nu när True Blood går på tv är det lite mer rumsrent att gilla Charlaine Harris, men jag började läsa böckerna långt innan serien kom. Men det var min kusin som började, det är han som är tanten! ha! Nä, vill man ha något lättsamt och trevligt med lite inslag av mord och det övernaturliga så är Harris din kvinna.  Nu är det officiellt jag är en tant-snusk lover.

/karl

7 thoughts on “Tant-vampyr-snusk.

  1. Anna skriver:

    Jag visste det!!! Till jul kommer du roffa åt dig alla mammas gamla böcker.

  2. Maria skriver:

    Hehe. Harris böcker är underhållande, men jag föredrar tv-serien. Den äger.🙂

  3. drommarnasberg skriver:

    Här skall inget roffas! /karl

  4. rymdolov skriver:

    Äsch, du hann först ut ur garderoben… Nu har jag iofs ganska liten erfarenhet av tantsnusk, men en av Harris böcker ligger och skräpar i min bokhylla i väntan på att bli läst. Tyvärr är det andra delen eller så (min sambo köpte den åt mig hos Röda Korset), så jag undrar om de måste läsas i rätt ordning.

    Trots min begränsade erfarenhet har jag en gång läst en novell innehållande den oförglömliga repliken ”Vampires never suffer from erectile dysfunction”. Mycket intressant och lärorikt!

    • drommarnasberg skriver:

      De bör nog läsas i rätt ordning, men om du läser lite i Wikipedia så är det inte direkt tungt att hänga med i handlingen.🙂

  5. AndreasG skriver:

    heh…

    snart erkänner du också att du läser om Laurell K Hamilton’s böcker regelbundet:)

    (eller var det bara jag som gör det?)

    /AndreasG

Kommentera

