Huggtänder och sexskjutare…

skinner_sweet

Skinner Sweet

…är inte något som Kapten Haddock brukar säga, utan ingredienser i Stephen Kings nya projekt. De senaste dagarna har vi kunnat läsa i diverse notiser att den gamle skräckmästaren ska skriva manus till en serie vid namn American Vampire. Den ska handla om ”Amerikas förste vampyr”, en bankrånare vid namn Skinner Sweet. Illustrationerna ska tillhandahållas av Rafael Albuquerque, vars verk det går att få smakprov på här.

Jag vet inte riktigt hur stora förväntningar jag ska ha. Å ena sidan skrev Stephen King den vampyrroman som mer eller mindre fick in mig i genren, nämligen Staden som försvann (Salem’s Lot), en trevlig småstadsskildring där småstaden ifråga just är på väg att bli smörgåsbord åt ett ondskans kreatur. Japp, ondskans kreatur. [enter gubbgnäll mode] Det här var på den tiden då vampyrer, denna fantastiska symbol för aristokratins förtryck och människoförakt, ansågs vara onda, inte någon sorts sexiga halvgudar som vi vanliga döda förväntas sträva efter att själva bli. Å andra sidan kan det ju hända att även King fallit för denna trend. På min tid, dagens ungdom, bättre för, mummelmummel, osv, osv, ad infinitum. [exit gubbgnäll mode] I vilket fall som helst har King alltid varit bra på att skapa myt av Amerika, samtidigt som han kan ta ner myterna på jorden. Och vilken myt är mer ur-amerikansk än den om den ensamme revolvermannen?

/Olov L

P.S. Den som vill gnälla, alternativt dissa de som gnäller, över vampyrromantik kan med fördel göra det i denna tråd på forumdelen av fandom.se. Det är ett alldeles utmärkt forum, med tillräckligt många medlemmar för att det ska bli intressant, men inte så många att det är svårt att hänga med i diskussionerna om man är borta ett par veckor. Och alla medlemmar är garanterat besatta av åtminstone en av genrerna sf, fantasy och skräck. D.S.

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

10 thoughts on “Huggtänder och sexskjutare…

  1. Arina skriver:

    Jag tror jag nöjer mig med att gnälla här. Vampyrer skall vara monster! Salem’s Lot är fantastisk skrämmande och jag letar och letar efter riktiga skräckböcker men alla sådana tycks nuförtiden handla om diverse vampyrfamiljer och varulvsklaner och deras stridigheter. Det är tråkigt!

    Med det sagt så måste jag erkänna att jag läser Charlaine Harris och ser True Blood men jag konstaterade häromdagen att om det inte vore för att jag gillade boken skulle jag inte stå ut med tv-serien.

    • rymdolov skriver:

      Naturligtvis är det inget fel på att gilla vampyrromantik. Det är bara så frustrerande att när genren väl slår igenom med dunder och brak har den förändrats till något jag inte känner igen. När jag tänker på ”riktiga” vampyrer tänker jag på något i stil med utomjordingen i den första alienfilmen: En sorts naturkraft som ser människor som villebråd, men en intelligent naturkraft, som vi patetiska människor knappast har något att sätta emot.

  2. drommarnasberg skriver:

    Det känns som att King ska haka på det hela med vampyrer som går nu och han är så otroligt sent ute. Nä, King känns allt mer ljummen.

    /karl

    • rymdolov skriver:

      Aha, men kom ihåg att han skrev om vampyrer redan på sjuttiotalet! Men, visst, att han återvänder känns ganska opportunistisk.

      • drommarnasberg skriver:

        Det sticker i ögonen redan när han ska ha med en revolverman, igen. Flörtar både med sina egna fans och twilight-horden.

  3. Joe Organ skriver:

    Det kommer visa sig att hela revolvervampyrhorden egentligen är rabiessmittade hundar. Troligen nedgrävda på en jurtjyrkogård.

    • rymdolov skriver:

      Jag älskar dig, men det är en jävla ovana du har att döma King efter Jurtjyrkogården, hans sämsta bok.

      Med det sagt läste jag alla Kingböcker jag gillat i åldern 9-14 år. Så jag kanske skulle döma lika hårt om jag läste honom idag.

      • Joe Organ skriver:

        Argh. Skrev precis ett alldeles för långt svar på detta som redogjorde för min Kinghistoria och att jag faktiskt tyckte väldigt mycket om Jurtjyrkogården när jag läste den som en av de första, om inte den allra första, bekantskapen med författarskapet. Fördömandet torde därmed ligga i ditt värderande av nämnda bok. I övrigt gnällde jag lite om Kings tendens att förklara oförklarliga saker på ett krystat övernaturligt sätt, se Köplust och Stark som exempel.

        Även mina Kingupplevelser ligger x antal år i forntiden. Vad man än må tycka om gubbtjyven så är Cujo och Dolores Claiborne förträffliga verk. Tyckte jag då iaf.

  4. rymdolov skriver:

    ”Vampyrer är trendiga just nu och revolvermän kan jag redan.” Okej, det känns inte så innovativt. 🙂

  5. […] låta sin vampyr vara av sympatisk karaktär. Med tanke på mitt tidigare gnäll kanske det förvånar något att jag trots det gillar romanen. Till stor del beror det […]

Kommentera

