Ruskigt i höstmörkret.

summer_of_night_43104658Jag har ”hittat” en till skön skräckförfattare, Dan Simmons. Jag läste hans SF serie Hyperion för några år sedan och tyckte att det var en helt ok serie, om något lite flummig. Nu i veckan plöjde jag Summer of Night och det var riktigt bra! Summer of Night syftar på en sommar i början på 60-talet när några grabbar snubblar på något ohyggligt som håller på att hända i deras lulliga småstadsidyll. Det känns väldigt inspirerat av flera av Kings romaner där unga grabbar ställs mot hemska och övernaturliga problem. Simmons har baserat sina karaktärer på sig själv och hans egna kompisar när de var unga. Kusligheterna sker kring mörka källare, i garderober och under pojksängar.. Riktigt bra mysskräck.

Nu håller jag på med Simmons mastodontbok Drood, en fiktiv historia baserad på Charles Dickens. Än så länge är det väldigt bra och småkusligt. Simmons har även författat the terror om en expedition till sydpolen som råkar ut för något högst otrevligt.

/karl

4 thoughts on “Ruskigt i höstmörkret.

  1. Emelie skriver:

    Jag håller också på med Drood just nu, mest för att Guillermo del Toro ska filmatisera den förr eller senare (:

  2. Arina skriver:

    Det här låter riktigt intressant och precis som sådan skräck jag så länge har efterlyst. Den står på önskelistan.

  3. ”Summer of Nights” finns dessutom på svenska, om någon är road; ”Nattsommar”, utgiven 1992. Vid samma tid kom också Simmons andra romaner ”Dödsgudinnans sång” (Song of Kali), ”Nattens barn” (Children of the Night) och Månens dragningskraft (Phases of Gravity) på svenska.
    Den som gillar ”Summer of Nights” bör definitivt pröva också Robert McCammons utmärkta ”Boy’s Life” (på svenska som ”Mitt liv som pojke”), en annan utmärkt vuxenritsroman med starka skräckinslag av en ofta underskattad skräckförfattare som både lärt en hel del av Stephen King och dessutom har en egen och tilltalande berättarröst.

  4. drommarnasberg skriver:

    Det ska jag kolla upp! Det låter bra, jag måste direkt kolla om jag har tillgång till både Simmons på svenska och McCammon.
    /karl

Kommentera

