Vad tycker ni om io9.com’s 20 SFF favoriter?

Nu har den eminena sidan io9.com varit djärva nog att lista de 20 bästa SFF böckerna under de tio senaste åren. Ganska mycket SF och en hel del djärva val, jag saknar några författare, George RR Martin och Scott Bakker till exempel. Sen kan jag inte alls förstå varför Acacia: The War with the Mein av David Anthony Durham har hamnat i listan, helt ok bok men inte bra. Bra valt är dock Doctorow, Mievillé och Banks för att nämna några.

Vad tycker ni om listan?

/karl

5 thoughts on “Vad tycker ni om io9.com’s 20 SFF favoriter?

  1. drommarnasberg skriver:

    Och var är Gaiman?!

    /karl

  2. Arina skriver:

    Naturligtvis måste en del saknas med så få titlar i listan. Lustigt nog hade en av mina favoriter, Glasshouse, letat sig in på den. Annars brukar det mest vara böcker jag inte läst eller ens hört talas om på sådana där listor.

  3. åka skriver:

    Alltid lurigt med listor, men jag avstår från att komma med någon specifik kritik. Det var ett rätt brett urval, och jag blir inspirerad att försöka snoka upp den där boken av Emshwiller vid tillfälle. Och så *måste* jag läsa Air snart.

  4. AndreasG skriver:

    Mycket intressant lista, jag har redan läst en del på den men den har nu bidragit till att min ”Att läsa”lista har blivit en aning längre^^

  5. rymdolov skriver:

    Själv blev jag sugen på The Alchemy of Stone. Och Mounts, precis som Åka. Kul också att Look to Windward var med, eftersom det är en av de Cultureböcker jag gillar mest. Och Perdido Street Station kickar förstås butt med det mesta.

    Abnnars är det för mig som med Arina, dvs att det ofta är okända böcker på sådana här listor, men nu var det flera jag läst och många som jag tänkt att jag ska läsa någon gång.

Kommentera

