Wizard Rock i Åre!

fanaclistan (som är en gammal hederlig e-postlista för svenska sf-fans) diskuterades för en tid sedan om det heter ”ett fan” eller ”en fan”. Det verkar som om folk i sf-fandom säger ”ett fan” om fans av annat än sf, men ”en fan” om sig själva och andra sf-fans, vilket verkar vettigt. ”Ett fan” betraktas ju som den normala formen ute i samhället, men att vara sf-fan är väl inte betraktat som normalt i samma samhälle, så där kan vi väl lika gärna använda det traditionella ”en fan”.

Det jag vill komma till är att jag är både en fan och ett fan, det senare eftersom jag är fylld av beundran inför Elin och Emma, två 18-åriga Harry Potterfans som tagit sig för att anordna en Wizard Rock-festival i Åre! Jag är inte så insatt i Harry Potterfandom, men Wizard Rock ska tydligen vara musik med texter insprierade av HP-universat.

Arrangemanget kallas Lumos 2010 och kommer att gå av stapeln den 13:e februari i Åre Gymnastiksal. Åtminstone ett internationellt band, Roonil Wazlib, är bokat. Så tveka inte utan skriv in en tur till Åre i Hogwartsalmanackan. Jag har för mig att det ska gå att göra annat där också, typ någon vintersport eller så, om det känns långt att åka för bara en grej. Personligen tycker jag att det är underligare att åka tiotals mil för en vintersport än för en konsert, men så skulle jag väl inte betraktas som normal ute i samhället heller.

All info du behöver finns på Lumos 2010:s hemsida.

/Olov L

P. S. I de trakter jag kommer från (där bl a Åre ingår) är ”en fan” synonomt med ”en jävel”. D. S.

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

10 thoughts on “Wizard Rock i Åre!

  1. […] Potter-rock i Åre Posted on 7 januari 2010 by jophan Olov på Drömmarnas berg har fått nys om Lumos, en musikfestival som hålls i Åre 13 februari: Lumos är en wizard […]

  2. Elin & Emma skriver:

    Hej! Tack så jättemycket för de fina orden! Det var en trevlig överraskning🙂
    En fråga bara, hur hittade du oss?? 99% av alla besökare på sidan är folk vi känner, mer eller mindre.

    Ha det bra!
    Elin & Emma.

  3. rymdolov skriver:

    Jag såg en pytteliten notis om det i en av de där lokala gratistidningarna som står att finna här och där i staden. Det var ett tag sedan, kanske i november, men jag lade det på minnet så att jag skulle kunna kolla upp det. När väl kakätningens tid var förbi googlade jag helt enkelt på ”‘wizard rock’ åre” och fick upp er sida i träfflistan.

    Jag har försökt sprida ryktet om spelningen i andra sammanhang också. Förhoppningsvis ska det leda till att fler HP-fans får chans att ta sig dit!

    /Olov L

  4. The Swedish Shortsnouts skriver:

    Kom förbi vettja, om du bor nära. Vi band tycker att det är jättekul att spela för både mer och mindre insatta!

    För övrigt, angående ett fan eller en fan… Jag och min bror brukar bråka om huruvida det heter ”ett fandom” eller ”en fandom”. Jag tycker att det borde heta ”ett fan” och samtidigt ”en fandom”, vilket blir lite komplicerat. ”Ett fandom” går väl an att säga, problemet ligger när man kommer till ”fandomet” vilket låter konstigare än ”fandomen”. Så eftersom att jag vill att det ska heta ”fandomen” måste det också heta ”en fandom” och inte ”ett fandom”, men då blir det konstigt att jag vill säga ”ett fan”. Eller? Ett fan, en fandom, fandomen. Konstigt?

    Nåja, jag tyckte det var kul att någon annan hade ett liknande dilemma angående orden.😉
    /
    Anna från the Swedish Shortsnouts med keyboard inom räckhåll

  5. rymdolov skriver:

    Aaargh! Nu grubblar jag också! Varför har jag aldrig sett ordet fandom i bestämd form förr?

    Jag bor på Frösön, så det är inte så långt, men det kan ändå bli knepigt att hinna med. Men kanske, kanske.

    /Olov L

  6. jophan skriver:

    En fandom, den fandomen. Ordet kom till svenskan redan på 50-talet, så vi inom sf-fandom har hunnit vänja oss.😉

    • rymdolov skriver:

      Tack, det var skönt att höra.🙂

      Men när ordet kom till svenskan torde det väl bara ha funnits en fandom att tala om? Åtminstone bara en som beskrev sig själv som just en fandom?

      • jophan skriver:

        Självklart, men det fanns ändå anledning ibland att tala om den i bestämd form. (Fast vanligare var och är att använda obestämd form…)

  7. drommarnasberg skriver:

    ha! Gud vad roligt! Hoppas det blir lite bilder från evenemanget?!

    /en fandom
    karl

  8. […] Två gånger tidigare har vi rapporterat om Wizard Rock-spelningar i Sverige och nu är det dags igen. Ikväll på Gamla tingshuset i Östersund spelar följande band: […]

Kommentera

