Djävulens Märke av Magnus Nordin (2009)

Saken är sådan att jag har läst en hel hög med Nordins böcker under de senaste veckorna i förberedelse för att prata med ungdomar i Västerås om hans böcker. Magnus Nordin skall komma till Västerås Stadsbibliotek och prata med högstadieelever om hans författarskap, mitt jobb är då att prata med eleverna innan så att de får en chans att läsa nån av hans böcker. Nordin skriver nästan bara spänningsromaner och gärna med övernaturliga och skräckfyllda inslag. Det har varit riktigt kul att få gotta ner sig rejält i en enskild författares verk. Jag tänkte dela med mig av mina intryck av hans, enligt mitt tycke, absolut bästa bok.

Djävulens märke kom nu i höstas och har fått ett gott mottagande och jag blev absolut inte besviken. Bokens målgrupp är unga vuxna men jag skulle säga att den absolut också passar för vuxna som gillar skräck och spänning. Handlingen kretsar kring klass 9c i en skola på söder i Stockholm. Det är en riktigt stökig och tjatig klass som betar av lärare efter lärare, deras senaste lärare Hannah fick psykbryt under en lektion och är nu sjukskriven. Nästa vikare som hoppar in är en ung,snygg och cool tjej från USA, närmare bestämt Salem, massachusetts. Hon lyckas med det omöjliga att på rekordkort tid få ordning på den stökiga klassen. Till och med klassen stora buse Jonathan börjar sköta sig och blir nästan en mönsterelev, man kan säga att hon trollbinder alla i sin närhet med sin charm.

Men det är självklart något skumt med vikarien, hennes ögon skiftar ibland färg och eleverna hör ibland hennes röst som peppar i bakhuvudet. Saken är också så att hela klassen går med på att lägga ner hela sin själ mot att hon skall få de att lyckas i skolan.

De få som börjar ana oråd på skolan råkar ut för diverse hemska olyckor, den enda som verkar stå emot Malin Lärkas charm är Ella, en blyg tjej i klassen. Mot slutet av boken har Ella nästan alla emot sig..

Det är en riktigt bra ungdomsroman och en helfestlig skräckbok. Bra inblickar i skolans värld samsas med skräck och häxor. Det flyter på fint och är helt klart min favorit av Nordins böcker. Det är en riktig bladvändare och en guldklimp att sätta i näven på läshungriga ungdomar. Sen som grädde på moset avslutas boken i sant skräckfilms manér på skolbalen! Väldigt underhållande.

4/5 rekommenderas.

/karl

3 thoughts on “Djävulens Märke av Magnus Nordin (2009)

  1. rymdolov skriver:

    Det låter som min nästa pendlingsbok! Apropå Salem var det kul att höra att du gillade Salem’s Lot. Den kan ha varit den första skräckbok jag läste och har, tillsammans med Dracula, format min bild av hur en vampyrberättelse ”ska” vara. Dessutom gillade jag småstadsskildringen. Jag tyckte mig känna igen en del typer från hembyn…

    /Olov

    • drommarnasberg skriver:

      Nordin droppar Salem’s lot i Djävulens Märke, det gillar jag. Kings människoskildringar är nog det bästa med honom. Salem’s lot har en klockren längd också!
      /karl

      • rymdolov skriver:

        Ja, t ex It som du nämnde är ju groteskt lång. Det tyckte jag bara var bra när jag läste den i min ungdoms glada dagar, men nu är jag kanske mer kräsen. Eller otålig. Iofs är själva grejen i It, att barnen från första delen strålar samman som vuxna i andra delen, rätt finurlig.

Kommentera

