The Caryatids (2009) av Bruce Sterling

När jag började läsa den här boken visste jag inte riktigt hur fett hajpad den blivit, inte minst av olika sf-författare, vilket förstås var tur, eftersom jag när alla andra hyllar något har en olycklig tendens att tvinga mig själv att ogilla det, så att jag kan verka avvikande och insiktsfull och därigenom cool, vilket aldrig är en bra idé. Dels gör man våld på sig själv, dels fungerar det dåligt. Man blir inte cool av att vara motvalls. Om någon vet hur man egentligen gör för att bli cool får denne gärna berätta det i kommentarsfältet nedan.

Det jag hade att gå på var vissa iofs ganska hajpande citat på bokens pärm, bl a av någon (Cory Doctorow? Varför lägger jag aldrig sådana saker på minnet ordentligt? Om någon vet, kommentarsfältet, etc) som sa ungefär att ”av alla böcker som skrivits om kloner är det denna som slår huvudet på spiken”. Det tycker jag är att ta i. De klonade systrar som är romanens huvudpersoner är visserligen ganska bra utformade karaktärer, men deras relationer till varandra tycker jag bara är en förstärkt version av hur ständigt gnabbande, uppmärksamhetssvultna syskon behandlar varandra, som någon sorts ”syskonrivalitet plus”.

The Caryatids är en postapokalyptisk berättelse, men inte en som beskriver själva katastrofen och inte heller en som utspelar sig i ruinerna efter civilisationens undergång, utan en där handlingen förlagts till en senare tidpunkt, då saker och ting så smått börjat fungera igen. Katastrofen ifråga är det vi brukar kalla den globala uppvärmningen, vilken runt år 2060 haft enorma effekter på jordens tillstånd och mänsklighetens livsvillkor, bl a beskrivs hela Australien som en sönderbränd öken. Nästan alla nationalstater har kollapsat och de främsta organiserande krafterna utgörs av två konglomerat av ”civilsamhällesgrupper”, som heter the Dispensation och the Acquis. Genom de olika klonade systrarna får vi bekanta oss med dessa grupper samt den kvarvarande staten, Folkrepubliken Kina.

Tyvärr tycker jag att Sterling är ganska vag i beskrivningen av de civila grupperna och det är inte helt självklart på exakt vilket sätt de skiljer sig från federationer av stater. Dessutom känns hela upplägget lite väl klyschigt, av två anledningar: För det första liknar världsläget kalla kriget, fast med Europa och Amerikas vänsterfästen (Kanada, Austin i Texas, etc) på ena sidan och mer ohämmade kapitalister på den andra. För det andra påminner upplägget lite väl mycket om Sterlings Shapers vs Mechanics-konflikt i Schismatrix. Är han någon sorts kryptokommunist som tror att tes/antites/syntes oundvikligen är den funktion som leder mänskligheten framåt? Till råga på allt är dialogen ofta krystad, med folk som pratar i slogans snarare än repliker, även om det ibland kan vara ett medvetet grepp från Sterlings sida för att visa att de översättningsapparater som används är långt ifrån perfekta.

Nu kanske det verkar som om jag inte gillade The Caryatids, men då ska du veta att det ovanstående framför allt är mina motiv att inte ge boken högsta betyg, något som vore alltför lättvindigt. Men trots allt är den mycket läsvärd. Att placera ut de olika klonade systrarna i olika samhällssystem är ett snyggt sätt att visa hur samhället påverkar individen och framför allt lyckas Sterling fantastiskt bra med att hålla sig ambivalent till de olika samhällena, så att läsaren själv får fundera och ta ställning. Det är fascinerande att läsa om den grupp som tycks vara mänsklighetens hopp, för att sedan få den beskriven ur en annan synvinkel, från vilken den snarare framstår som en obehaglig sekt.

Den underliga dialogen uppvägs med råge av Sterlings ständigt intresseväckande och ibland nästan poetiska miljöbeskrivningar (annars brukar det ofta vara tvärtom, tycker jag, dvs att dialogen är underhållande och snärtig, medan olika beskrivningar kan bli aptråkiga). Dessutom finns en hel del sådant som tilltalar nörden i mig. Jättelika mechadräkter! Galna survivalister med lika galna planer! Projekt som omformar hela landskap!

Så även om The Caryatids har några brister är den klart värd att rekommendera. Lagom lång för sitt innehåll är den också.

Betyg: 4/5 – rekommenderas

P. S. Genom hela läsningen intalade jag mig att jag visste på ett ungefär vad en ”Caryatid” egentligen är, men min stolt- och lathet förbjöd mig att slå upp det. För att bespara andra detta dilemma kan jag tala om att det avslöjas exakt vad en ”Caryatid” är och att du inte behöver veta vad det är innan det avslöjats. D.S.

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

6 thoughts on “The Caryatids (2009) av Bruce Sterling

  1. jophan skriver:

    Japp, Doctorow: http://www.librarything.com/work/6621660 (skrolla ner till Blurbers)

    • rymdolov skriver:

      Ah, så användbart! Men helt hjälpt är jag inte, eftersom jag kom ihåg att Doctorow skrivit _något_ på omslaget, men jag är osäker på om han skrev just det där om klonerna. Jag ska lägga librarything på minnet för framtida informationsbehov iaf!

      Har du läst den? Är du en fan av Sterling?

  2. Karl skriver:

    Jag gillade också boken, men för mig så blev hajpen för mycket och det slutade med att jag blev lite besviken. Men boken kändes riktigt fräsch, vilket är ett stort plus i kanten för mig.

    Det är intressant att se hur många böcker på senare år som har handlat om eller utspelar sig i utvecklingsländer eller man kanske ska säga andra länder än Nordamerika/england/europa. tex https://drommarnasberg.wordpress.com/2010/02/07/the-windup-girl-av-paulo-bacigalupi-2009/

    • rymdolov skriver:

      Ja, det kan inte vara annat än en positiv trend. Det kan ju lätt bli lite platt med en framtid där Afrika, Östeuropa knappt tycks existera.

  3. […] idéer i Otherland med de i två andra verk jag recenserat här på Drömmarnas Berg: The Caryatids av Bruce Sterling och Accelerando av Charles Stross. Ett snabbt överslag ger följande diagram: […]

Kommentera

