Riktigt riktigt dåligt med utlån.

Hej!

I fredags var jag med i lokalradion och försökte låta vettig, det gick bra och det var en rolig fråga som jag försökte svara på. Reportern hade en idé om att hitta Västmanlands minst utlånade bok! Jag fick äran att försöka svara på det och började gräva i statistik över de senaste 18 åren. Efter att ha begränsat mig kraftigt hittade jag Sommar i Svartböle av Sven Rosendahl. Det blev ett ganska så roligt inslag och det vurmades för de smala och outlånade böckerna.

Hur ser det då ut för SF och Fantasy?

Nu kan jag bara se 18 år tillbaka i tiden och det kan finnas en rad olika anledningar till varför en bok lånas dåligt eller inte alls. Boken kan vara borta, den kan ha glömts bort av folket och finns i magasinet, fult och tråkigt omslag eller något annat som påverkar utlånen. På fantasyfronten ser det ok ut, alla böcker vi har har lånats ut ganska så flitigt, någon Terry Brooks bok ligger risigt till. Sämre ser det ut för våra Science Fiction böcker, flera böcker som inte har lånats på över 15 år. Varför är det ingen som vill läsa de här?

cugel's saga av Jack Vance 1986

Fantastic Voyage av Isaac Asimov 1966

På tidens Strand

På tidens strand av Clifford D Simak 1987

Jag har inte läst någon av de här böckerna, det är kanske dags att rädda en bok från glömska och gallring?

/karl

6 thoughts on “Riktigt riktigt dåligt med utlån.

  1. jophan skriver:

    Simak- och Asimov-böckerna har jag inte läst, men Cugels saga är en höjdare! Fantasy, dessutom. Obegripligt att den varit outlånad så länge. Definitivt något att rekommendera fantasyläsare på jakt efter något roligt och välskrivet.

    • drommarnasberg skriver:

      Det låter bra, jag ska se om den rent fysiskt finns kvar i hyllorna. Det kan vara så illa att den bara spökar i katalogen. /karl

  2. Arina skriver:

    Jag älskar Simak men just den där har jag nog inte läst. Det beror i så fall på att jag aldrig har sett den, annars hade jag läst den.

  3. rymdolov skriver:

    Skicka Simaks roman till mig så ska jag läsa den! Simak är kalasbra!

  4. Pål skriver:

    Cugels saga är finfin fantasy.

  5. åka skriver:

    Time is the Simplest Thing — det är väl den med de drömska rosa blobbarna? Det låter töntigt… men jag vill minnas att jag verkligen gillade den. Lite lågmält längtansfull och rymdsvärmisk.

Kommentera

