Dylan Dog blir film!

 

Dylan Dog är en italiensk serie om en ”mardrömsdetektiv” bosatt i London, som i Sverige publicerats först i den egna tidningen Dylan, därefter i Seriemagasinet. Han tar sig an fall som andra inte vill röra vid, då de innefattar sådant som zombies, varulvar, gengångare, etc. Till sin hjälp har han Groucho, en avdankad skådespelare som imiterade Groucho Marx så länge att han till slut började göra det på heltid. Serien var en stor favorit hos mig när den kom, med sitt ogenerade lånande från alla håll, sin fåniga humor (levererad av Groucho) blandad med glimtar av stort allvar och författarens uppenbara fascination inför allt som många av oss anglofila icke-britter uppfattar som typiskt brittiskt.

I flera år har jag läst en massa rykten om att serien ska filmas, men nu har tom ett officiellt premiärdatum tillkännagivits, så jag vågar falktiskt tro på att det kommer att ske. Jag har dessutom ganska höga förväntningar på filmatiseringen, vilket brukar vara ett misstag. Det är svårt att tro att det går att fånga seriens knäppa atmosfär i en film. Dessutom har handlingen flyttats till New Orleans, Groucho har bytts ut mot en zombieassistent (!) och hur tusan skulle det postmodernistiska (i betydelsen ”en osalig blandning av allt möjligt”, inte ”franska filosofer skriver 600-sidiga luntor på hemsk prosa om hur språkets lekfullhet omöjliggör kommunikation”) greppet kunna ge några inkomster som överstiger skadeståndskraven från alla som fått sin ”copyright” kränkt?

När jag såg filmen om den andra stora spökdeckaren, Constantine, tyckte jag, sedan förvåningen över att den utspelade sig i USA lagt sig, att man lyckats förmedla stämningen i originalet, även om det beror lite på vilken period i seriens historia som man tänker på som original. Kanske går det att upprepa tricket?

Hur som helst kan den som vill att följa nyheter om filmen på regissörens blogg.

/Olov L

P. S. Filmens titel har nu bestämts till Dylan Dog – Dead of Night. Den ska ha premiär i Italien lagom till Halloween i år. Hur det blir med resten av världen är ännu inte bestämt. D. S.

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

3 thoughts on “Dylan Dog blir film!

  1. drommarnasberg skriver:

    Den serien får jag kolla upp, Constantine är annars en husgud hos mig.

    När Constantine skulle filmatiseras jublade jag lite försiktigt och sen fnös och frustade jag allt högre först när handlingen skulle utspelas i staterna och sedan när Nicholas Cage kom upp på tapeten. Drog en lättnadens suck när Cage inte blev aktuell och tänkte att nu fan kan det inte bli värre, dog lite när Keanu ”karisman” Reeves fick jobbet istället!

    Filmen blev ok om man inte hakar upp sig på att den ska handla om en brittisk suput med svår lungcancer. Constantine skulle aldrig sluta röka! Fy bövelen! Jobbiga minnen, så jobbiga..

    /karl

    • rymdolov skriver:

      Ja, det var mycket som var dåligt på papperet, men just därför blev jag förvånad över att Constantine ändå blev bra. Inget mästerverk, men bra.

      I en intervju har regissören Kevin Munroe sagt att han tycker att de lyckats förmedla en del av stämningen i Dylan Dog-serien, trots alla ändringar. Förhoppningsvis har han rätt.

  2. […] har tidigare skrivit om min fäbless för Dylan Dog, så när Karl tipsade om att det kommit ett nyöversatt […]

Kommentera

