Farväl Dolores.

Anrika butiken Dolores (i Göteborg) slog idag, efter 34 fyra år i allmänhetens tjänst, igen sina portar för sista gången. Även om jag själv inte var deras mest trogna kund så var det en butik jag gärna trillade in i när jag befann mig i närheten. Om inte annat för att insupa den murkiga stämningen och bläddra i serietidningar och ockult böcker för en stund. Dolores hade historia och en enorm själ. Något som försvinner allt mer i Göteborgs innerstad. Funderade på att starta en tävling om vad som kan tänkas öppna i deras lokal nu. Lattecafé? Sushibar? Ekobutik? Självmedvetet trendig secondhand? Men så råkade jag hör att en inredningsfirma ska ta över deras lokal. Fy fan! Göteborg dör gentrifieringsdöden.

Har någon av er några tankar/åsikter/historier/minnen knutna till Dolores så får ni gärna dela med er. Ikväll skålar vi med gravölen. Å glöm aldrig att Jabba the Hutt är Gaisare.

/Den Mörke Lorden

3 thoughts on “Farväl Dolores.

  1. Arina skriver:

    Nu ångrar jag att jag inte tagit mig tid att besöka butiken under senare år. Jag köpte en del serier där en gång i tiden och när de hade monter på bokmässan blev det en hel del inköp.

  2. Pål af Eggers skriver:

    Jag kan bara hålla med. Mina prenumerationer låg på Dolores och jag bor inte så långt därifrån så jag var där en del. Inredningsfirma… Det är ju så typiskt.

  3. Åka skriver:

    Jo, Dolores var tidigare ett obligatoriskt ställe att besöka vid Göteborgsresor. Det var några år sen sist, men flera av albumen i min Linda och Valentin-samling kommer nog därifrån. Jag minns också att jag sått och plockat bland gamla nummer av sf-magasin (Nova, Häpna!, JVM) där. Inga mer specifika minnen, jag minns knappt hur det såg ut därinne…

Kommentera

