The 99

Det här gillar jag! The 99 är en superhjälte serie inspirerad av Islam och 99 syftar på just 99 superhjältar där var och en har en av Allahs egenskaper. Det har gått så bra för serien att det nu är dags för en crossover med DC, the 99 kommer att träffa Stålmannen och Batman! Det ska bli kul att se hur de lyckas. Det behövs lite mer positiva bilder och det här känns som ett skönt steg i rätt riktning.

Här kan du läsa första delen!

Här har SvD några av hjältarna i the 99.

God Helg!

/karl

4 thoughts on “The 99

  1. rymdolov skriver:

    Coolt! Jag undrar om någon skulle kunna göra något liknande med kristna hjältar. Det ska iofs ha funnits någon sorts seriehjältegrupp som hette ”The Crusaders”, om jag minns rätt, men de ska mest ha sysslat med att smuggla biblar i kommunistländer och annat vardagligt. Jag vill ha en bröd-och-fisksprutande Jesusman som kämpar mot Zombie-Lasarus! Har väntat på det ända sen jag upptäckte att Marvel gjort en superhjälte av Vingtor den Väldige.🙂

    • drommarnasberg skriver:

      Stålmannen är väl inspirerad av kristendomen? Komma i en kapsel från krypton och frälsa jorden, precis som Moses i vassen?

      Annars har vi ju den ostigaste religiösa superhjälten! Tor! eller THOR!

      Det är roligt att det är skillnad på vilka religioner som det går att skapa hjältar från och att det kan vara såå provocerande med t.ex islam-baserade hjältar.

      • rymdolov skriver:

        Jag tog faktiskt lite anstöt när jag upptäckte att Marvel gjort superhjältar av de fornnordiska gudar. ”Tänk om ‘vi’ skulle göra samma sak med ‘deras’ gudar, Gud och Jesus och allt vad de heter!”

        Men då var jag väl i tioårsåldern. Förhoppningsvis har jag en mer avslappnad hållning nuförtiden. Jag tycker fortfarande att det är orättvist mot den coolaste guden, Loke, att göra honom till skurk och dels ge honom den löjligaste hjälm jag någonsin sett. Se http://marvel.com/universe/Loki för exempel.

      • drommarnasberg skriver:

        Haha! Det ligger nog kvar lite asatro i Jämtland. Mor kläcker ur sig ”Gudarnas Skymning” när något upprör och jag vill iaf tro att hon syftar på ragnarök. Asarna är ju väldigt tacksamma att göra i serieform, men den där hjälmen! EPIC FAIL så som ungdomen säger.

        Jesus & Co är inte lika grafiskt fräcka, inte samma frekvens av blixtar och dylikt. Inte i nya testamentet iaf. Eller?

Kommentera

