Mitt i veckan.

Jobbar helg och har således sju hela jobbdagar framför mig innan jag får vara ledig nästa gång. Nu försöker jag peppa mig själv och bunkra upp med saker att göra när det skall väntas extra mycket på tåg och bussar. Olidligt segt med ofrivilligt häng en lördagskväll i Västerås.

Hjärnan orkar inte med vad som helst så nu sitter jag och hoppas att mina otroligt lättsmälta rymd-pangpang böcker hinner komma idag. Det blir lite Abnett att slöläsa och några podcasts att lyssna på när kalla promenader skall avklaras. Det är lite som att slötitta på tv, att låta nån dålig sit-com eller krigsdokumentär distrahera hjärnan så att tiden går. Jag har ju via jobbet tillgång till otroligt mycket bra böcker men det funkar inte alls en söndagseftermiddag när magen ylar och det tar upp till två timmar att pendla hem. Det är då jag plockar fram mina larvigaste böcker om dvärgar eller space marines, det får gärna vara något pampigt krig eller är det kanske så att världen/universum räddas en gång till?

De flesta av de här böckerna åker direkt upp till Sibirien på vinden, nu snackar vi fula omslag! Jag har en sån där blå ikea-väska fullproppad med böcker av skiftande kvalité. Det är nästan epilepsi-varning på att titta ner i väskan på grund av alla grälla färger och knasiga typsnitt. I den här väskan finns det också plats för populärvetenskapliga böcker som handlar om allt ifrån kokain, Satan och kristna maffiosos.

Efter lite ledigt blir det åter dags för bra och tankeväckande böcker igen, härnäst väntar fler böcker av Octavia E Butler och jag ska även ge mig på lite mer SF, Elizabeth Bear kanske?.

/karl

5 thoughts on “Mitt i veckan.

  1. Siska skriver:

    Om du vill läsa mer riktigt, riktigt bra feministisk sf, läs James Tiptree Jr. Tävlar just nu med Butler om topplisteplatserna på min lista över bästa sf-författarna.

  2. Karl skriver:

    Tack för tipset, det skall prövas.

  3. rymdolov skriver:

    Du kan ju börja med Nova-numret med Tiptree-tema som jag recenserade på en blogg nära dig.🙂

  4. Karl skriver:

    Jag har faktiskt läst Parasitflugelösningen! Grymt bra. Men jag kopplade inte alls det här med de olika pseudonymerna som hon har. Jag ska börja med det numret.

  5. Siska skriver:

    Tips 1
    kolla in När allt förändrades som kom ut på En bok för alla rätt nyligen. Riktigt, riktigt bra samling med bl.a. Tiptree, Russ, G.R.R. Martin, Le Guin och massa andra godingar. Allt med någon form av politisk eller filosofisk underton.

    Tips 2.
    När du är klar med Tiptree kan du ge dig på alla vinnarna av hennes pris.

    Parasitflugelösningen gav magont i veckor. Hu!

Kommentera

