Sf Forum nr 2/2010

Ett nytt nummer av Sf Forum, det fanzine som i praktiken är föreningen SFSF:s medlemstidning, damp ned i brevlådan igår. Det är ett jubileumsnummer med anledning av att den fyller smått otroliga femtio år (det första numret kom strax innan årsskiftet 1959/60) . Det nyskrivna materialet består av  krönikor undertecknade av några av de redaktörer som Sf Forum haft under det halva sekel den funnits. Bl a berättar John-Henri Holmberg om hur han som tonåring blev utsedd till redaktör för tidningen på sitt första möte med SFSF, eftersom ingen annan hade tid med den, och hur han senare använde de nummer han redigerat som merit när han sökte sitt första ”riktiga” redaktörsjobb, vilket i sin tur ledde till en livslång karriär inom förlagsbranschen.

Dessutom har redaktörerna samlat ett helt knippe high-lights ur tidningen. Det går verkligen att känna historiens vingslag när Sten Dahlskog i nummer 34/35 presenterar en författare som redan med sin andra bok verkar mycket lovande, nämligen en kvinna vid namn Ursula K Le Guin. Boken ifråga heter Exilplaneten, som jag har en lite speciell relation till. Den var nämligen en av de få romaner som stod i sf-hyllan på bybiblioteket där jag växte upp och när jag, bara häromdagen, funderade över vilken som var den första science fiction jag läste kom jag fram till att det nog var den. Dahlskogs artikel får mig spontant att tänka på Sergei Bubka.

Sergei Bubka, stavhoppandets svar på Le Guin

Som vi alla vet var världseliten i stavhopp under Bubkas karriär i praktiken ett gäng idrottare som tävlade om vem som skulle komma tvåa efter Bubka. När de övriga började riva ut sig brukade Sergei stega in på planen (eller vad det heter) och göra ett hopp på en för honom låg höjd, synbarligen bara för att visa upp sig. När tävlingen sedan till slut var avgjord dök den stora frågan upp: Skulle det bli ett nytt personligt (dvs Världs-) rekord den här gången?

För en sf-fantast som uppskattar ett genomarbetat språk, god berättarteknik och ett öga för mänskliga relationer måste Le Guins ankomst ha gett samma känsla som stavhoppspubliken kände när Bubka gjorde tävlingen första hopp. Allt motstånd bara sveps undan och alla tvivel om var skåpet ska stå försvinner för alltid.

Ursula K Le Guin, sf:s svar på Sergei Bubka

Så långt har jag kommit i läsningen av detta nummer. Även en del artiklar av människor som senare gjort sig ett namn utanför fandom finns med, t ex en av Inger Edelfeldt och en av Sven Christer Swahn. Det blev alltså en tidig julklapp i år!

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

8 thoughts on “Sf Forum nr 2/2010

  1. karl skriver:

    Haha! Mer referenser till sport tack!😀

  2. Hans Persson skriver:

    Är du säker på att det där är Bubka och inte David Boreanaz?

  3. Emma skriver:

    Djupt imponerad och förvånad över dina kunskaper i idrott, Olov🙂

  4. […] har jag refererat till henne desto oftare, inte minst när jag berättade att en av hennes romaner förmodligen var den första sf jag läste. Joanna Russ har jag läst sen bloggen skapades, men utan att skriva något om […]

Kommentera

