Gästspel av vampyr (1980) av Suzy McKee Charnas

 Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är att tänka sig för när man skriver vampyrböcker, eftersom en så stor del av nöjet för läsaren ligger i att få vampyrens natur presenterad för sig. Enligt ett uttalande av Suzy McKee Charnas har hon haft stora ambitioner med denna roman, nämligen att ta vampyrmyten och utforska den så noggrannt och trovärdigt som möjligt. Resultatet är en vampyr som rent fysiskt är lite annorlunda än de flesta andra, samtidigt som författaren varit noga med att behålla många av de element som vi vampyrälskare går igång på. Resultatet påminner lite om I am Legend (som förresten Styxx nyligen givit ut i svensk översättning, massor av cred till dem för det) på så sätt att boken befinner sig i gränslandet till science fiction. Detta att kombinera blodsugare med (pseudo)vetenskaplig spekulation är förstås att stryka mig medhårs. Lägg till det faktum att vampyren beskrivs med förståelse, samtidigt som han ur mänsklig synpunkt är riktigt skrämmande, och vi har en riktigt läsvärd roman. Någon demon från helvetet är inte professor Weyland, utan en högst naturlig varelse.

Men vad är han då? Detta är frågan som upptar hela boken och inte minst huvudpersonen själv. Boken är egentligen inte någon roman (möjligen en episodroman), utan en samling av fem riktigt långa noveller, där vampyren hamnar i fem olika situationer med olika människor i sin omgivning. McKee Charnas är smart nog att att låta vampyren skildras ur människors synvinkel och dessutom ge något olika bilder av den beroende på vem som betraktar den. Så ser till exempel storviltjägaren vampyren som ett farligt rovdjur, medan den tonårige nörden med ständigt grälande föräldrar framför allt lägger märke till dess utanförskap.

Det som drar ner betyget är dels att detta är en övning vi sett förr, dels somliga lite svagare partier, i synnerhet en inte helt lyckad sexscen. Men för mig, som gillar vampyrer, var ändå Gästspel av vampyr en stunds trevlig läsning. Jag uppfattar den som hyfsat intelligent och vuxen, samtidigt som den tolvårige skräcknörden i mig fick sitt.

Betyg: 4/5 – rekommenderas

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

4 thoughts on “Gästspel av vampyr (1980) av Suzy McKee Charnas

  1. Sara BE skriver:

    Nej, den är inte perfekt, men visst är den bra ändå! Jag tyckte att den kändes väldigt realistisk på något vis. Jag tänkte: ”Om det fanns vampyrer på riktigt, då skulle de nog kunna vara så här …” Hehe.

  2. Siska skriver:

    Har du läst McKee Charnas dystopiska och radikalfeministiska triologi? Riktigt smaskig läsning!

    • rymdolov skriver:

      Nej, jag har bara hört talas om den. Faktum är att jag vet så lite om den att jag inte ens visste att det är en trilogi. Men då åker den upp på (den förvisso oändliga) läslistan!

Kommentera

