Feberdrömmar.

Hej!

Har varit i Rom en vecka och det var fint. Inte lika kul är att bli smittad av förkylning alá Doom, har varit helt däckad ett par dagar nu. Det är illa när du inte ens orkar läsa! Trots godbitar som Abercrombie och Rajaniemi hemma har det knappt ens lästs en baksida.

Under semestern läste jag klart Legend av Richard Matheson, jag fick det stora nöjet att läsa nyöversättningen från förra året. Det var en riktigt bra översättning av Lisa J. Isaksson och jag njöt i fulla drag av klassikern. Såpass att jag drömde hemskt i feberyran om pandemi, vitlök och att Ben Cortman bodde granne med mig här i Sala.

Nu skall sjukdom krossas, bara inte med vitlök.

(Är det någon som har läst Wahlströms översättning av samma bok? Den som heter Varulvarnas natt?!)

/karl

 

2 thoughts on “Feberdrömmar.

  1. Hans Persson skriver:

    John Ajvide Lindqvists senaste bok Låt de gamla drömmarna dö innehåller en recension där han förklarar felen i Varulvarnas natt gentemot originalet (de har klippt bort slutet, exempelvis) och önskar sig en nyövsättning (den är skriven innan nyöversättningen verkligen kom ut).

Kommentera

