Undertow (2007) av Elizabeth Bear

Oftast när jag ska recensera en bok här på Drömmarnas Berg sätter jag mig och skriver ned mina intryck spontant och hastigt, för att sedan gå tillbaka och ändra de värsta dumheterna. Om jag ids. Dock är jag en sådan som tänker på diskussionsämnen och recensionsmöjligheter medan jag läser en bok. Jag har hört att vissa tycker att det förstör läsningen att göra så, men för mig är det en viktig del av läsupplevelsen och jag har i princip alltid gjort så.

Med detta sagt händer det ändå att jag tänker ut så gott som en hel recension medan jag gör annat. Det beror lite på hur tråkiga många aktiviteter jag sysslar med för tillfället. I fallet Undertow hade jag tagit detta ett steg längre än nödvändigt – jag hade skrivit en så pass detaljerad recension i mitt huvud att jag fått för mig att jag redan bloggat klart om den. Till min förvåning hittar jag den dock inte i arkivet.

Nu har jag tyvärr glömt vad jag skulle skriva om den, men det var förmodligen riktigt, riktigt bra. Jag vill att ni arkiverar Undertow under rubriken ”Böcker som Olov på DB skrivit en briljant recension av”. Eller kanske något mer välformulerat. Nyckelorden är ”Olov”, ”Drömmarnas Berg” och ”briljant”.

Trots att jag glömt det väsentliga vill jag berätta om det lilla jag minns, för jag tyckte om boken. Det får bli en punktlista.

Miljö: En flytande stad, påminnande lite om Armada i The Scar, men ägd av ett jättelikt företag, på en planet långt ute i den kända delen av galaxen.

Personer: En lönnmördare, lönnmördarens flickvän (som har ett dunkelt förflutet), två hippietyper varav den ena är en mästare på conjuring, förmågan att manipulera sannolikheter. Dessutom ett antal medlemmar av den inhemska, grodliknande rasen på planeten, som exploateras av storföretaget.

Teknologi: Conjuringen tyckte jag verkade löjlig när jag hörde om den, ungefär som magi förklädd till teknik (magi är magi och teknik är teknik, därmed basta!), men Bears förklaring av hur den fungerar var så elegant att jag förlät henne allt. Visst, det är säkert 100% nys, men välformulerat nys.

Dessutom är alla som inte är galna hippies uppkopplade på nätet, med gränssnittet inkopplat direkt i synfältet. Typ som i Accelerando. Eller Frukost i skymningen.  Sen finns det interstellär drift som kräver ett ämne som av någon anledning finns i stora mängder på planeten där Undertow utspelar sig.

Handling: En blandning av personernas relationer till varandra och sitt förflutna och storpolitik kopplad till det där värdefulla ämnet, inte så lite likt dagens oljepolitik (och om någon tycker att jag överdriver går det alltid att googla nigerdeltat och ta reda på vad folket där försörjer sig på). Efterhand avslöjas planetens, liksom dess invånares, hemligheter, samtidigt som människorna måste tänka över sådant som vänskap, lojalitet, skuld, etc.

Styrkor: Bra fokus på relationer (det är inte alltid så roligt att dejta en lönnmördare); inte för lång för sitt inehåll; mycket bra beskrivning av utomjordingarna. Det sista är bokens största styrka och för den som, i likhet med mig, gillar genomtänkta beskrivningar av främmande varelser (kanske till den grad att jag överskattar böcker med sådana) är Undertow en liten pärla.

Svagheter: Inte särskilt originell teknik; ett stycke mot slutet som blev lite segt.

Jag hoppas att detta åtminstone kan duga som konsumentupplysning. Elizabeth Bear kommer till Stockholm på EuroCon 2011, vilket är ännu en god anledning att läsa Undertow. Sen har du ju chansen att berätta personligen vad du tycker om den för författaren!

Annars är jag lite nyfiken på hur ni övriga bloggare gör. Tänker ni ut era inlägg i förväg eller är det improvisation som gäller?

Betyg 4/5 – rekommenderas

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

One thought on “Undertow (2007) av Elizabeth Bear

  1. Arina skriver:

    Jag brukar av någon anledning författa mina inlägg när jag står i duschen, ibland vid en maskin på jobbet. Det kan vara lite besvärligt när man kommer på något riktigt bra och det blir lite svårt att skriva ner det direkt.

    Sedan brukar jag också fundera medan jag läser.

Kommentera

