Nytt av Christopher Paolini

Om Scott Lynch inte försvunnit in i sin depression och istället lyckats hålla sitt utsatta släppdatum så hade 2011 blivit ihågkommet som året då ALLA stora namn släppte nytt.
Hittills har vi fått nytt av Abercrombie, Erikson, Rothfuss och Feist (fast han släpper alltid en per år). Kvar har vi släpp som Richard Morgan, Martin och Canavan. Antagligen har jag missat flera.
Igår blev det officiellt att även fantasyns strykpojke/underbarn Cristopher Paolini kommer med en ny bok i sin Inheritance-cykel. 8/11 dimper den avslutande delen i sagan om Eragon ner i bokhandeln.

 

Många fnyser åt Paolini och hans nästan löjligt curlande föräldrar. Ingen kunde ju missa att Eragon var ett rent plagiat av Star Wars fast med drakar istället för rymdskepp. Att tidningarna gärna skrev spaltmeter om denne aningens nördige 15-åring som minsann spottat ur sig en tjock bok med hjälp av sina stöttande föräldrar gav dessutom många fantasyfans en dålig smak i munnen. Det är sällan vår genre får uppmärksamhet och när det väl händer är det antingen hober, Rowlings eller sånt här trams. Så tänkte i alla fall jag.

När boken väl kom på svenska läste jag den av rent professionella skäl. Jag jobbar på ett skolbibliotek och vill hålla mig a´jour med vad som händer inom ungdomsfantasyn. Till min stora förvåning tyckte jag den var helt ok, t.o.m underhållande. Visst var plagiatet nästan skrattretande men det störde mig inte så mycket.

När bok två sen kom var jag hooked. Paolini hade hittat en egen röst och börjat berätta en egen historia. Visst plockade han vilt från en uppsjö av andra författare men det funkade på nåt sätt. Trean slukade jag på en helg och jag gissar att även sista delen kommer att glida ner utan större motstånd.

//Stefan

5 thoughts on “Nytt av Christopher Paolini

  1. Nike Bengtzelius skriver:

    Hey, snyggaste omslaget hittills🙂

    Själv gillade jag del ett, men ledsnade rejält under tvåan och framför allt trean. Vet inte om det blir någon Inheritance för mig:/

  2. drommarnasberg skriver:

    Det är mycket gött som kommer i år! Men just Eragorn har aldrig fallit mig på läppen.

    /karl

  3. Lillemor Spoong skriver:

    Jag älskar alla böckerna. Jag har lyssnat på alla 3 som ljudbok och jag bara väntar på den sista. Det är så skönt att bara glida bort och jag hoppas att Tomas Bolme läser in den sista också. / Lillis

  4. Maria skriver:

    Meh. Jag har undvikit Eragon hittills, men nu blev jag ju lite nyfiken på att läsa ändå.😛

  5. Caroline skriver:

    Ah, både jag och tonårssonen gillar dessa böcker, så vi köper nog varsin då!🙂

Kommentera

