Wise man´s fear – Patrick Rothfuss

Jag hade stora besvär med att beställa den här boken från adlibris. Två gånger blev den restnoterad och struken från min order. Tredje gången gillt lyckades jag få hem ett exemplar. Det säger rätt mycket om hur efterlängtad den här boken varit hos svenska fantasyfans. När den väl ramlat ned i brevlådan trodde jag att nån skickat mig ett paket tegelsten. När man ser den slås man av hur förbannat TJOCK den är. Rothfuss verkar satsa på en mästartitel i grenen big ass fantasy books genom att låta sin bok klocka in på 994 sidor. Helt ärligt börjar jag ledsna på alla dessa monstervolymer som kommer ut. Det skulle vara bättre om författare publicerade lite kortare romaner lite oftare.

Som alla vet slog Rothfuss igenom med buller och bång 2007 med The name of the wind. Amerikanska recensenter snubblade nästan över varandra i sin iver att ösa superlativ över debuten. Jag läste den och fann den rätt underhållande men långt ifrån lika fantastisk som många andra. Någonting gnagde i min hjärna under läsningen och när jag var klar slog det mig vad det var: Det var ju Harry Potter fast för en lite äldre publik. Den föräldralöse Kvothe utbildar sig på den magiska akademin och strävar efter att finna sanningen om de som dödade hans föräldrar… Samma sorts berättelse om akademiska intriger och lektioner i olika former av magi… T.o.m Kvothes rival Ambrose kändes som en kopia av Draco Malfoy och hans trogna vänner kalkerade på Hermione, Ron et al. Nu låter jag som värsta surkartet men som jag skrev så fann jag boken underhållande och medryckande och såg faktiskt fram emot att läsa fortsättningen.

Wise man´s fear tar sin början exakt där The name of the wind slutade. Vi är åter tillbaka i värdshuset där Kvothe berättar sin historia för Chronicler. Historien flyttas snabbt till Kvothes ungdomsår på akademin och första tredjedelen känns extremt bekant från den första boken. Mer akademiska intriger, sökande i bibliotek, magilektioner och konfrontationer med Ambrose. Bekant och bekvämt men aningens förutsägbart. När Rothfuss äntligen låter Kvothe lämna Hogsworth så lyfter det hela. Kvothe färdas tvärs över kontinenten och tar värvning hos härskaren av Vintas. Vår hjälte färdas kors och tvärs och vi får följa hans jakt på stråtrövare såväl som hans utbildning till en mästare på i strids- och kärlekskonst. Det sistnämnda sker under ett långt besök i älvriket Fae, en sekvens som Rothfuss gärna hade kunnat korta eftersom boken svackar rejält i tempo där. Mot slutet tar det sig rejält och Rothfuss ger en glimt av ett mörker som har saknats tidigare i berättelsen. Myspys på universitetet i all ära men jag vill ha mer tyngd och mörker i min fantasy. Rothfuss har av flera recensenter jämförts med t.ex Hobb, Martin och Abercrombie. Som jag ser det så är han långt mer lättviktig än dem. Hans text saknar den tyngd och hans värld saknar det djup man finner hos mer etablerade namn.

Är det en dålig bok alltså? Nej inte alls. Det är underhållande och avkopplande läsning som ger mersmak. De små ledtrådar till berättelsens fortsättning och dess nutid vi bjuds på ger en antydan till att tredje delen kommer bli en långt mörkare historia än de två första. Min största fråga är dock om Rothfuss kommer hinna avsluta historien i bara en bok till. När Wise man´s fear slutar är Kvothe 17 år. Nu vet vi iofs inte hur gammal den ”nutida” Kvothe är men det känns som om det finns en hel del kvar att berätta. Det återstår att se om The doors of stone verkligen blir den sista boken. Jag antar att vi får veta runt 2016.

Betyg 3/5

//Stefan

One thought on “Wise man´s fear – Patrick Rothfuss

  1. Sara skriver:

    Jag håller med om att det känns tajt med att hinna avsluta serien i bara en bok till, (iof så har jag inte läst klar den än, längtar till påsk…) de två han har skrivit har ju inte så snabbt tempo, och det känns inte som att han har hunnit komma så långt än… Men om han följer normerna på tjockleken för böckerna så kan han kanske kunna klämma in det.

Kommentera

