Detaljer för Star Wars på Bluray

Sist jag räknade så hade jag över 600 filmer i min dvd-samling. Till min sambos stora irritation så är det till 2/3 genrefilm. Jag har köpt mängder med sci-fi, fantasy och skräck och har numera ett filmbibliotek jag är rätt nöjd med. Det enda underliga med samlingen är att där inte finns en enda Star Wars-film. Inte nån av dem. Nu tror ni säkert att jag är en av alla George Lucas-hatande internettalibaner dom gormar om våldtagen barndom och gud vet allt. Inte ett dugg faktiskt. Jag GILLAR Star Wars. Originaltrilogin har jag nog sett minst 30 gånger. En gång i tiden var jag faktiskt en äkta fanboy som samlade Kenner-figurer och köade för att få biljetter till premiären av The phantom menace. Det var där någonstans allt gick fel. Jag ville verkligen gilla TPM men det gick inte. Det var ju en riktig jävla skitfilm. Efter det kallnade mitt intresse för SW sakta men säkert. Jag såg Attack of the clones på bio men den lämnade inget större intryck Revenge of the Sith såg jag inte förens den kom på dvd. Star Wars kändes ”meh” för mig. Detta har lett till att jag aldrig kommit mig för att köpa ens originaltrilogin på dvd.

När Lucasfilm annonserade ut sin blu-release så blev jag lite sugen. Det snackades om 30 timmar extramaterial och what not.  Jag har ingen Blurayspelare än men kanske är det här boxen som får mig att skaffa en tänkte jag. Nja säger jag nu när specifikationerna anlänt:

Special Features:

STAR WARS: THE COMPLETE SAGA ON BLU-RAY is presented in widescreen with 6.1 DTS Surround Sound. Special features include:

DISC ONE – STAR WARS: EPISODE I THE PHANTOM MENACE

Audio Commentary with George Lucas, Rick McCallum, Ben Burtt, Rob Coleman, John Knoll, Dennis Muren and Scott Squires

Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

DISC TWO – STAR WARS: EPISODE II ATTACK OF THE CLONES

Audio Commentary with George Lucas, Rick McCallum, Ben Burtt, Rob Coleman, Pablo Helman, John Knoll and Ben Snow

Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

DISC THREE – STAR WARS: EPISODE III REVENGE OF THE SITH

Audio Commentary with George Lucas, Rick McCallum, Rob Coleman, John Knoll and Roger Guyett

Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

DISC FOUR – STAR WARS: EPISODE IV A NEW HOPE

Audio Commentary with George Lucas, Carrie Fisher, Ben Burtt and Dennis Muren

Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

DISC FIVE – STAR WARS: EPISODE V THE EMPIRE STRIKES BACK

Audio Commentary with George Lucas, Irvin Kershner, Carrie Fisher, Ben Burtt and Dennis Muren

Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

DISC SIX – STAR WARS: EPISODE VI RETURN OF THE JEDI

Audio Commentary with George Lucas, Carrie Fisher, Ben Burtt and Dennis Muren

Audio Commentary from Archival Interviews with Cast and Crew

DISC SEVEN – NEW! STAR WARS ARCHIVES: EPISODES I-III

Including: deleted, extended and alternate scenes; prop, maquette and costume turnarounds; matte paintings and concept art; supplementary interviews with cast and crew; a flythrough of the Lucasfilm Archives and more

DISC EIGHT – NEW! STAR WARS ARCHIVES: EPISODES IV-VI

Including: deleted, extended and alternate scenes; prop, maquette and costume turnarounds; matte paintings and concept art; supplementary interviews with cast and crew; and more

DISC NINE – THE STAR WARS DOCUMENTARIES

NEW! Star Warriors (2007, Color, Apx. 84 Minutes) – Some Star Wars fans want to collect action figures…these fans want to be action figures! A tribute to the 501st Legion, a global organization of Star Wars costume enthusiasts, this insightful documentary shows how the super-fan club promotes interest in the films through charity and volunteer work at fundraisers and high-profile special events around the world.

NEW! A Conversation with the Masters: The Empire Strikes Back 30 Years Later (2010, Color, Apx. 25 Minutes) – George Lucas, Irvin Kershner, Lawrence Kasdan and John Williams look back on the making of The Empire Strikes Back in this in-depth retrospective from Lucasfilm created to help commemorate the 30th anniversary of the movie. The masters discuss and reminisce about one of the most beloved films of all time.

NEW! Star Wars Spoofs (2011, Color, Apx. 91 Minutes) – The farce is strong with this one! Enjoy a hilarious collection of Star Wars spoofs and parodies that have been created over the years, including outrageous clips from Family Guy, The Simpsons, How I Met Your Mother and more — and don’t miss “Weird Al” Yankovic’s one-of-a-kind music video tribute to The Phantom Menace!

The Making of Star Wars (1977, Color, Apx. 49 Minutes) – Learn the incredible behind-the-scenes story of how the original Star Wars movie was brought to the big screen in this fascinating documentary hosted by C-3PO and R2-D2. Includes interviews with George Lucas and appearances by Mark Hamill, Harrison Ford and Carrie Fisher.

The Empire Strikes Back: SPFX (1980, Color, Apx. 48 Minutes) – Learn the secrets of making movies in a galaxy far, far away. Hosted by Mark Hamill, this revealing documentary offers behind-the-scenes glimpses into the amazing special effects that transformed George Lucas’ vision for Star Wars and The Empire Strikes Back into reality!

Classic Creatures: Return of the Jedi (1983, Color, Apx. 48 Minutes) – Go behind the scenes — and into the costumes — as production footage from Return of the Jedi is interspersed with vintage monster movie clips in this in-depth exploration of the painstaking techniques utilized by George Lucas to create the classic creatures and characters seen in the film. Hosted and narrated by Carrie Fisher and Billie Dee Williams.

Anatomy of a Dewback (1997, Color, Apx. 26 Minutes) – See how some of the special effects in Star Wars became even more special two decades later! George Lucas explains and demonstrates how his team transformed the original dewback creatures from immovable rubber puppets (in the original 1977 release) to seemingly living, breathing creatures for the Star Wars 1997 Special Edition update.

Star Wars Tech (2007, Color, Apx. 46 Minutes) – Exploring the technical aspects of Star Wars vehicles, weapons and gadgetry, Star Wars Tech consults leading scientists in the fields of physics, prosthetics, lasers, engineering and astronomy to examine the plausibility of Star Wars technology based on science as we know it today.

Tveklöst en del godis där men är det godis nog för att få mig att köpa en ny spelare? Nej. Faktiskt inte. Jag tänker vara en gnällspik och sura för att Lucas inte inkluderar originalversionerna av de tidiga filmerna. Jag vill se dem som när jag såg dem för första gången utan en massa daterad CGI. Jo jag är fortfarande sur över Greedo frågan… EN bluray kommer jag köpa tillslut och jag kommer nog köpa den här boxen med men det känns som om den kommande Apocalypse now-boxen är mer av en deal maker än SW-boxen. Fast det finns ju en del coola saker. Kolla den här bortklippta scenen från början av Return of the Jedi:

//Stefan

4 thoughts on “Detaljer för Star Wars på Bluray

  1. Karl skriver:

    Han shot first! (jag åkte till London och såg the phantom menace i Europas största biosalong, snacka om besvikelse!) Lite sugen på samlingen är jag, diggar Blu-ray.

  2. Den Mörke Lorden skriver:

    Själv gick jag och såg TPM på bio tre gånger innan jag kunde med att landa och erkänna att den inte var något vidare. Gick dock och såg dess båda efterföljare på bio. Inför biljettsläppet till AotC köade jag t.o.m.igen. Blott två timmar förvisso men ändå. Hoppet levde då om att filmskaparna hade kommit till insikt om vilket hemskt misstag TPM var och fixat till det i efterföljaren. Men icke. Ska dock vara ärlig och erkänna att jag kan kika igenom den filmen utan att svära var och varannan minut. Revenge of the Sith tycker jag till och med har sina stunder. Om än få och i sin helhet glänser den knappast.

    Något år efter TPM kom ju så även The Fellowship of the Ring. Många gedigna Sagan om Ringen fans har en del mindre smickrande att säga om den filmen och dess efterföljande. Men för mig och mainstream publiken var det en hit som ryckte mattan än längre från George Lucas fötter. Han har så klart klarat sig. Fansen finns där och en del nya, framför allt yngre, vanns med de nya filmerna. Men för icke-nördar i min egen ålder blev Lord of the Rings trilogin ett kärleksfullt uppvaknade för fantastiken. Sällan gedigen och inte alltid beständigt men en acceptans för att tomtar och troll kan vara ganska fräckt emellanåt.

  3. Stefan Nordin skriver:

    Jag Köade också för Aotc. Fan vet varför egentligen. Innerst inne ville jag inte erkänna att TPM sög tror jag.Än i denna dag så har jag svårt att komma över känslan av att ha blivit lurad när jag klev ut ur salongen efter tpm. Fan vad det sved.

Kommentera

