EuroConprogrammet tar form!

Arrangörerna har nu presenterat en något mer detaljerad version av programmet och nog finns det en del godbitar. Vill du veta mer om mytens roll i sf och fantasy och höra fantasyforskaren Stefan Ekman samtala med Annika Johansson (författare till bland annat Världar av ljus, världar av mörker) och Merja Pelvonen om sitt fält , eller känner du mer för att lära dig skriva Tengwar eller förolämpa på Klingon?

Dessa fyra punkter tycker jag sammanfattar hur en sf-kongress tycks vara (själv har jag bara varit på en sf-kongress tidigare), med en blandning av djupt veckade pannor och småstolliga nörderier. En korsning mellan litteraturevenemang och nördträff, var det någon (Åka på Landet Annien?) som sa och det är en mycket träffande beskrivning.

Nu är det iaf 99,99% säkert att jag ska på EuroCon och jag uppmanar alla som har möjlighet att också ta sig dit. Förutom hedersgäster kommer en imponerande mängd svenska (och några finska, danska och brittiska) fantasy- och science fictionförfattare! Dessutom avslöjar medlemslistan att bloggosfären är väl representerad, så kom bara ihåg att lämna knivarna hemma, så kan det bli hur fläskigt som helst, som Karl skulle säga!🙂

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

14 thoughts on “EuroConprogrammet tar form!

  1. Pål Eggert skriver:

    Menar du att jag inte kan ta med mig yxan…?

    • rymdolov skriver:

      Hm, yxa, yxa… Det är nog något av en gråzon, tror jag. Kanske är det okej om den är tillräckligt trubbig. Du kan alltid gå till polisen och fråga om den är det. Problemet är att om de säger nej kan du inte bära hem den utan att bryta mot lagen. Om du inte trubbar till den genom att slå den mot sten eller metall först, förstås. Vilket nog inte är att rekommendera inne på polisstationen. Ojojoj, det är besvärligt med juridik.

  2. Pål Eggert skriver:

    Polis: Den är lite väl skarp…
    Pål: Okej, jag trubbar av den mot det här skottsäkra glaset, det är väl okej?

  3. drommarnasberg skriver:

    Äh, nu kommer jag kanske missa Eurocon! Ska flytta och det finns en risk att det inte alls funkar något annat datum. Tur att du Olov kan representera.

  4. rymdolov skriver:

    Det vore sjysst om vi kunde fylla en hel panel. ”Drömmarnas Berg-bloggarna diskuterar sina många företräden och sitt positiva inflytande på världen i stort”.🙂

    • drommarnasberg skriver:

      Haha! eller ”titta när Peter klämmer en satsumas i armhålan!”

      • Den Mörke Lorden skriver:

        Jag ser framför mig hur Karl försöker krossa ett Kinderägg mellan sina trådlika skinkor. ”Vem behöver billiga leksaker när man har fantasi!?” halvt tjuter, halvt kvider han fram. I underkastelse till en för honom omöjlig ansträngning.

  5. rymdolov skriver:

    Det låter som om det är en workshop på gång…

  6. rymdolov skriver:

    Lisa Wool-Rim Sjöblom har gjort omslaget till själva programboken. Se http://woolrim.wordpress.com/2011/05/09/eurocon-2011/ . Och Johan Anglemark Från Fanspan och Anna Davour från Landet Annien står för innehållet (mer än 64 sidor!), se http://annien.wordpress.com/2011/05/08/riktiga-bokbloggar-nischar-sig-pa-eurocon/ .

Kommentera

