Neuromancer på vita duken?

Neuromancers väg till filmatisering påminner en del om Watchmen. Ett antal projekt med olika regissörer har lanserats och sen försvunnit i tomma intet. Om jag inte minns fel så så var den på gång redan i slutet på 80-talet. Förra året gick Seven arts pictures ut med nyheten att de skulle producera filmen med Vincenzo Natali (Cube, Splice) i regissörsstolen. Nu har de enligt ett pressmeddelande tydligen kommit så långt att man börjat med arbetet med effekterna och inspelningen ska börja första kvartalet av 2012 på platser som London, Tokyo och Istanbul. Manuset är signerat Vincenzo Natali och William Gibson himself.

Vad tror ni? Kommer det att bli verklighet den här gången? Personligen hoppas jag det coh jag hoppas att de på något vis lyckas fånga Gibsons vision. Neuromancer hör till mina absoluta favoritromaner alla kategorier och jag minns hur glad jag blev när jag hörde att Johnny Mnemonic skulle bli film. Nu blev ju det en ångande hög dynga istället men jag lever som vanligt på hoppet. Jag har varken sett Cube eller Splice. Borde jag vara orolig?

Slashfilm har en intervju med Natali här.

//Stefan

3 thoughts on “Neuromancer på vita duken?

  1. elegansen skriver:

    ”Cube” är klart sevärd! ”Splice” har jag dock inte sett.

  2. rymdolov skriver:

    Om det blir av kommer jag att stå först i kön. Dock är jag orolig för att en filmatisering som är originalet trogen skulle verka mossig idag, eftersom så mycket av det som var nytt och fräscht när den skrevs redan har skymtat förbi i en massa andra filmer (typ Matrix). En lösning skulle förstås kunna vara att ge filmen en medveten retrokänsla, som om den utspelade sig i ”framtiden som den såg ut på 80-talet”. Men det är kanske för riskfylt. de måste sälja biljetter också, även till sådana som aldrig hört talas om cyberpunk.

  3. fredrik skriver:

    Cube är bra. Den första. Den andra är inte lika bra. Den tredje är dum. 8)

Kommentera

