A kingdom besieged – Raymond Feist.

En snabb koll på bloggen Walk into Mordor berättar att Ray Feists Midkemiacykel nu klockar in på 11873 sidor. 24 böcker och nästan 12000 sidor och jag läser den fortfarande. Karl här på Drömmarnas berg gjorde ju slut med Feist för ett tag sen. Till skillnad från honom så håller jag ut som en strävsam make och intressant så har det givit lite payout i hans senaste bok, A kingdom besieged. Ska man vara ärlig så har ju Feist haltat lite grann efter The serpentwar saga. Han har aldrig nått höjdrerna från sina tidigare böcker. Det har varit mycket filler och lite äkta action. Det har dessutom saknats hjärta och äkta känslor i de senare böckerna. Nu chockar han mig genom att skriva en riktigt spännande och engagerande bok så här på upploppet. Om ni har missat det så är Mr Feist inne på det som ska bli den sista trilogin i hans episka historia om världen Midkemia. Storyn den här gången är att Kesh gör sig redo att invadera The kingdom samtidigt som ännu en  våg av demoner vill invadera Midkemia (Nähä?).

Man kan tycka att det blir lite tjatigt eftersom Feist i ärlighetens namn har skrivit samma bok sen 1982 men helt plötsligt funkar det igen. Boken är nog omöjlig för de som inte vadat genom 11000 sidor av förhistoria men för oss som orkat med så är det en kul åktur genom hela serien. En ny belägring av Crydee ger ekon tillbaka till Magician och en hel del gamla karaktärer, en del oväntade, ger sig tillkänna. I slutändan är det en underhållande bok men ENBART för fansen. Är man ny till Feist bör man börja från början med Magician.

3/5

//Stefan

3 thoughts on “A kingdom besieged – Raymond Feist.

  1. drommarnasberg skriver:

    Jag och Raymond hade en fling igen med den här boken och jag håller med om betyget. /karl

  2. Maria skriver:

    Aw, Feist.🙂 Var väldigt förtjust i en del av hans böcker när jag var yngre. Nu blir jag lite sugen på att läsa om något – eller kanske spana in någon av hans nyare serier, även om jag har förstått att de är sämre. Det var lite charmen med Feist, att han har skrivit samma bok sedan 1982.😉 Man vet vad man får och vill man inte ha just det är det bara att hålla sig borta.

  3. Stefan Nordin skriver:

    Maria: Feist är ju Feist. Originaltrilogon och Serpent war anser jag vara klassiker som håller för omläsning men resten? Nja. En del är helt ok men en del är faktiskt ren skit. Trilogin som bygger på dataspel (return to krondor etc) är helt oläslig. Som jag skriver så finns det ett driv i den nya boken som har saknats men eftersom man måste ha läst rubbet så kan jag egentligen inte rekommendera den. Läs om Magician istället. Den är magisk på sina ställen.

Kommentera

