Teaser för John Carter

Jag kan inte säga att jag har nån större känslomässig bindning till Edgar Rice Burroughs John Carter. Jag minns att jag läste den kortlivade svenska utgåvan av marvelserien och i mina senare tonår snubblade jag över ett gäng av böckerna på ett antikvariat. I ärlighetens namn så måste jag säga att jag inte minns så mycket mer av dem än att jag fann dem underhållande för stunden. För er som inte är bekanta med karaktären så är det en serie på elva böcker av Tarzans skapare Edgar Rice Burroughs. De handlar om Kapten John Carter som stred för sydstaterna under inbördeskriget. Efter kriget hamnar han i ett indianöverfall och blir på ett magiskt sätt förflyttad till Mars (eller Barsoom som marsianerna kallar det). Där blir han en stor krigare och gifter sig med prinsessan Dejah Thoris. Det är pulpigt som fasen med en massa svärd, halvnakna brudar och sexarmade marsianer.

Den nya filmatiseringen av den första boken, A princess of Mars, har jag följt med ett halvt öga. Som så många andra projekt har det hattat fram och tillbaka och oftast sett ut att rinna ut i sanden. Harry Knowles på aintitcoolnews var ett tag inblandad i en filmatisering och jag vill minnas att Pixar ett kort tag funderade på en animerad version. Den film som nu kommer är regisserad av Andrew Stanton som tidigare jobbade för Pixar och har regisserat bl.a Wall-E och Hitta Nemo. Det intressantaste är att manuset är putsat av den Pulitzerprisvinnande författaren Michael Chabon. Chabon har skrivit den mästerliga Kavalier & Clays fantastiska äventyr och deler.ssutom belönats med en Hugo för The Yiddish Policemen’s Union. Han är dessutom ingen nykomling till svärd & sandaler. Hans Gentlemen of the Road är en underhållande och blodig liten historia om två äventyrare i mellanöstern på 900-talet.

Jag har kollat på teasern några gånger och blir inte riktigt klok på den. Det verkar så förbaskat allvarligt. Som jag minns originalromanerna så var det pulpigt och skriven med lätt hand och en massa humor. Det här ser ut som Krull. Jämför man med de trailers för Conan som dykt upp på sistone så fär man bilden av att John Carter är EMO-versionen av den filmen. Att använda Arcade fire som soundtrack till en fantasyrulle? Hmm.. Kolla själva och berätta vad ni tycker.

//Stefan

4 thoughts on “Teaser för John Carter

  1. Sara BE skriver:

    Haha, på pricken beskrivet, tycker jag. Och så dumt tänkt av dem. De kan ju inte på allvar förvänta sig att man ska ta den där killen på allvar.😉

  2. Stefan Nordin skriver:

    Det är musiken Sara. Jag hade fel i min post, det är Peter Gabriel som gör en cover på Arcade fire. Vet inte om det blir mer eller mindre EMO pga det.
    Kollar man på Conan-trailerserna så är det shit blowing up och folk som vrålar HELA tiden. Här har vi en snubbe som irrar runt i vad som ser ut som (och är) Utah till indiepop. WTF? John Carter är svärd, halvnakna brudar och sexarmade marsianer. INTE emo. *muttrar*

    • Sara BE skriver:

      Fattar inte riktigt varför Disney tyckte det var en bra idé att lägga beslag på det här materialet. Dessutom: ful utomjording vid 1:44!

      Några positiva saker: Dominc West, Willem Dafoe och James Purefoy är med. Det som utspelar sig i vår värld ser hyfsat snyggt ut, och där funkade musiken också. Heh. Och så heter han som spelar huvudrollen Taylor KITSCH!!!😀

      • Sara BE skriver:

        Oooh, Thomas Haden Church och Samantha Morton är med också! De har liksom lyckats få med TRE Oscarsnominerade skådisar i den här filmen. Fascinerande.

Kommentera

