Ridley Scott gör en ny Blade runner.

Blade Runner. En film som ingen nörd kommer runt. Den är så ikonisk så att man inte kommer undan den. Oavsett vad man tycker om filmen och dess olika inkarnationer så går det inte att förneka dess påverkan på modern SF. Jag såg den första gången när den kom ut på video i sverige runt 84-85. Jag var ett massivt fan av Harrison Ford efter Star Wars och Indiana Jones så jag längtade verkligen efter att sen filmen. När jag väl sett den fattade jag inte ett skit. På baksidan av fodralet stod det att det var action/SF. OK för SF men action? Inte mycket av den varan. Det var bokstavligen mycket snack och lite verkstad. Rutger Hauer såg ju cool ut och var rätt brutal men vad fasen pratade han om? Jag lade Blade Runner åt sidan men det var nåt med filmen som jag inte kunde släppa. Några år senare såg jag om den och storheten började gå upp för mig. Jag fattade att Ridley Scott verkligen vågat göra en film där frågan ”Vad är en människa?” ställs. Där började min kärleksaffär med filmen..

Hoppa fram några år. Blade Runner gick åter upp på biograferna till min stora glädje. Äntligen fick jag chansen att se en av mina favoritfilmer på stora duken. Det som visades var versionen som kallas för directors cut och det var en intressant upplevelse. Borta var Harrison Fords noiresqa narrativ och den underliga slutscenen med en biltur på landet. Utan just den scenen så fick filmen en mörkare och mer tragisk ton. Numera, efter typ 10 timmar dokumentärer, så vet jag att bilscenen på slutet var påklistrad efter krav från studion och bestod av outtakes från The Shining. Jag hade alltid funderat över varför människor levde i stora nedgångna städer eller sökte nytt liv i the outer colonies om det fortfarande fanns sån vildmark som visades att bo i. Kom ihåg att Blade Runner var den första film som släpptes i en ny version. Idag finns directors cut på banne mig allting. Göta kanal; directors cut? Jodå. Innan så fanns bara studions version att tillgå.

Mitt förhållande till Blade Runner är fortfarande passionerat. Jag har en ful ovana att citera den hela tiden och det driver min sambo,, som inte sett den, till vansinne. Fast saken är ju den att filmen är så galet citertbar. ”You Nexus6? I made your eyes. If only you could see what I have seen with your eyes…” Hela Hauers slutmonolog…Gah! Ibland får man bita sig i tungan när en kund frågar: ”vad gjorde du på semestern då?” och jag vill svara ”I saw attackships on fire off the shoulder of Orion.” Gjorde jag det skulle jag få en smäll i huvet av sambon som var snäll nog att tolerera att jag köpte fetingboxen på DVD för en rätt ansenlig slant.

Åter till rubriken. Blade Runner 2 har det pratats om i en massa år. Projekt har uppstått och dött regelbundet men först nu verkar nåt hända. När nyheten släpptes fick många fans fulspel eftersom de trodde att det skulle bli en remake. Jag tolkar det snarare som om Scott tänker göra en ny film i samma universum som Blade Runner. Om så är fallet så är ju möjligheterna oändliga. Hur ser det ut på the outer colonies? Kan vi få se c-beams glittra i mörkret vid tännhauser gate? Var Deckard replikant och i sånt fall vem jagar honom? Jag längtar.

5 thoughts on “Ridley Scott gör en ny Blade runner.

  1. Nike Bengtzelius skriver:

    Oj oj! Det här blir spännande🙂

    Såg Blade Runner första gången på gymnasiet under filmvetenskapen (valfri kurs). Minns att halva klassen dog av tristess under första halvtimmen, som ju mest består av väldigt långsamma kamerasvepningar över samma sceneri. Men bra var den ju ändå.

  2. Åka skriver:

    Jag älskar Blade Runner, men jag tillåter mig att vara väldigt skeptisk till alla försök att göra en till, uppföljare eller ej. Fast jag kanske bara är onödigt negativ.

  3. Christofer skriver:

    Ser absolut fram emot detta. Vissa uppföljare är dock så dåliga att de näst intill riskerar att förstöra för sin föregångare (se tex Highlander och Neverending Story) men lyckas de bara fånga den unika stämning som Blade Runner har så kan denna absolut bli värdig som ”hang-around”. Jag tror dock det blir svårt. Filmer med såna speciella stämningar görs inte längre.

  4. Anna skriver:

    Blade Runner är min absoluta favoritfilm, men tyvärr så tror jag inte att den här uppföljaren eller vad det är kommer bli något vidare. Men man kan ju alltid hoppas.

  5. Aksel skriver:

    En liten grej bara… kanske kan det uppfattas som en spoiler för alla som inte sett filmen när du skriver ”Var Deckard replikant och i sånt fall vem jagar honom?”. Det finns ju faktiskt vilsna själar där ute som ännu inte har fått nöjet att avnjuta filmen och inte helt omöjligt att de hittar hit först.

Kommentera

