Dr Sleep – Nu med vampyrer.

För några månader sen skrev jag ett inlägg om Stephen Kings planerade uppföljare till The shining. Där drog jag slutsatsen att boken antagligen inte skulle komma ut. Jag hade fel. Jag har lite nyheter åt er. Vill ni ha de bra eller dåliga först? Ok. Vi börjar med de bra nyheterna.

Dr sleep har blivit verklighet. Vi får veta vad som händer Danny Torrance efter att The Overlook exploderar.

De dåliga nyheterna: Det är vampyrer med i boken.

Jo ni läste rätt. Vampyrer. Storyn kretsar som King tidigare sagt om den vuxne Danny som arbetar på ett hospice där han använder sina psykiska gåvor för att lotsa döende in i den sista vilan. På fritiden använder han gåvorna för att spela på hästar på det sätt som Dick Hallorann lärde honom. Det låter som om det kunde bli en mogen meditation över liv, död och överlevande eller hur? Kanske skulle vi få träffa Overlooks ondska och Jack Torrance ande igen? Glöm det. Någonstans på vägen brann det i huvet på Big Steve och han bestämde sig för att det bästa sättet att fortsätta The shining var att slänga in ett gäng kringflackande ”psychic vampires” som kallar sig för the tribe. The tribe livnär sig på psykisk energi från människor med gåvor som Dannys. Vet ni vad det bästa är?  “They all have these kinda pirate names, because pirates is sort of what they are.” Vampyrer, med piratnamn….

Nu skakar ni på huvudet och hoppas att jag bara sitter och hittar på allt det här men tyvärr så gör jag inte det. Allt kommer från King själv. Han höll en föreläsning på George Mason university för några dagar sen där han avslöjade allt detta. Det har även bekräftats på hans officiella hemsida. Här har ni två videoupptagningar från föreläsningen. Den första handlar om boken i allmänhet och den andra är ett tio minuter långt utdrag ur den. Tyvärr är bild och ljudkvalitén inte den bästa.

 

I ärlighetens namn så är kapitlet han läser inte alls dåligt. En bok om kringströvande vampyrer på de amerikanska motorvägarna är ingen dum idé. Konceptet funkade ju fint i Kathryn Bigelows underskattade film Near dark. Problemet är att det känns mer som om det skulle vara en uppföljare till Salems lot än The shining. Vi får se om det är den här boken som får mig att göra slut med Stephen King.

//Stefan

5 thoughts on “Dr Sleep – Nu med vampyrer.

  1. Arina skriver:

    Jag gjorde slut med King efter Bag of Bones som jag tyckte var skittråkig. Nog känns det lite omotiverat med vampyrer men det kan ju bli bra.

  2. rymdolov skriver:

    Ah, Near Dark, där har vi en film som stått på min vill-selista ett tag.

  3. Feuerzeug skriver:

    Whoho, såg Near dark ikväll med Elitistmörkerklubben. Riktigt rolig och bra! Rekommenderas.

  4. Stefan Nordin skriver:

    Hmm. Jag får nog plocka fram min dvd med Near dark och se om den så jag kan skriva om den här.

  5. Swedish Zombie skriver:

    Vampyrer i sig kan ju funka. Men i en fortsättning på The Shining? Om det inte vore för att jag sedan länge gett upp King hade jag nog blivit förstummad på ett väldigt negativt sätt.

Kommentera

