Evig Natt av Michelle Paver (2011)

Den här lilla godbiten läste jag för ett par veckor sen under en tågresa mellan Västerås och Göteborg. Solen sken och vagnen var fylld av tjoande och glada ungar. Trots detta tågmys så befann jag mig på Svalbard, i isande kyla och med flera månader kvar av totalt mörker.

Året är 1937 och vi får läsa en dagbok skriven av Jack från London. Han är 28 år gammal och något av en misslyckad akademiker, han har helt enkelt inte haft råd med sina studier. Jack blir kontaktad av några killar från överklassen som behöver någon som kan hantera en radio på en forskningsresa till Svalbard och Spetsbergen. Tittar du på en karta så hittar du Spetsbergen rakt ovanför Norge, långt ut i ishavet. Jack ser det här som en chans att få återgå till sina studier och dras med i tankarna kring att följa i fotspåren på en lång rad av stora utforskare och vetenskapsmän.

Fem unga män, något naiva, bestämmer sig för att spendera närmare ett år i bukten Gruhuken. Det skall utföras noga mätningar på lufttryck, skrivas rapporter och leva det stora äventyret. Förutom kylan och matbristen är den största prövningen att överleva fyra månaders mörker. Med båt från Norge tar sig våra unga män till Gruhuken och trots varning från skepparn så slår de upp sitt läger vid ett övergivet gruvläger. Något har hänt vid det här lägret, något hemskt.

Det här är en väldigt fin bok! Otroligt kuslig och jag tappade ivrigt bort mig i Jacks anteckningar kring hans beskrivningar av både kollegor och miljöer. Paver har gjort ett riktigt hästjobb när det gäller sin research inför Evig Natt, hon har åkt till Svalbard för att uppleva miljöerna och undersökt vad som krävdes av en arktisk expedition på 30-talet. Allting är väldigt väl beskrivet och grundat på stabila fakta. Över den här rapporten har hon lagt en otroligt läskig historia som tar över mer och mer och bryter av mot det logiska och sansade i Jacks dagbok. Paver lyckas verkligen med små medel fånga det som är läskigt med mörker och kyla, har du någonsin varit utomhus i mörker och tysdnad så kommer du att känna igen dig!

Så trots att jag satt på ett knökat tåg mitt på dagen så var jag tvungen att ta små pauser i mitt läsande för att kippa efter andan i en trygg miljö innnan jag fortsatte att plöja boken. En riktigt kuslig bok som låter din egen hjärna bygga upp miljöer och känslor kring det som är läskigt istället för att slänga fram en massa trött splatter.

4/5 Riktigt bra!

/karl

2 thoughts on “Evig Natt av Michelle Paver (2011)

  1. Maria skriver:

    Jag väntar otåligt på att den ska anlända till bibblan.🙂

  2. […] andra som också har läst den: Bokmalen, Bokpärlan, Drömmarnas berg, Olika sidor, Dark Places Av Maria kl. 22:59 i Recensioner | Taggar: romaner, skräck, […]

Kommentera

