Hugobevakning 2014 – Novellerna

En novell (short story) är i detta sammanhang en berättelse som är kortare än 7500 ord. Varje Hugo-kategori har vanligtvis fem nominerade verk (eller personer), men det finns en regel som säger att bara den som fått minst 5% av samtliga röster går vidare till slutomröstnngen. Av naturliga skäl är det större spridning bland kortare verk och därför är det ofta färre än fem noveller som nomineras. Förra året var det tre, i år blev det fyra.

If You Were a Dinosaur, My Love av Rachel Swirsky

En riktig kortis, som går att läsa online, skriven av ordkonstnären Rachel Swirsky. Med få ord lyckas den förmedla berättarjagets kärlek, en enorm sorgsenhet över hur människor behandlar varandra samt ett litet hopp om förändring. Detta med hjälp av dinosaurier. Prosapoesi för nördar, helt enkelt. Det fantastiska elementet saknas helt, vilket kan ses som mer eller mindre relevant. Själv är jag väldigt kluven. Å ena sidan vill jag inte att en sådan här liten pärla inte ska kunna vinna, å andra sidan kan man fråga sig vad våra egna priser ska vara bra för om de inte går till våra egna genrer? Vi får se hur detta påverkar omröstningen.

Betyg: 4/5 – Rekommenderas

The Water That Falls on You from Nowhere av John Chu

Här är det fantastiska inslaget desto tydligare och används för att berätta en gripande berättelse om relationer, då den utspelar sig kring en familjemiddag i en värld där det inte går att ljuga utan att det märks. Sug på den möjligheten ett tag. Jag gillade verkligen den här novellen, som är mycket finstämd samtidigt som den visar på det dramatiska i det lilla.

Betyg: 4/5 – Rekommenderas

Selkie Stories Are for Losers av Sofia Samatar

Jag har nyligen läst Samatars debutroman A Stranger in Olondria (förhoppningsvis har jag mer att säga om den senare), så det var roligt att få se vad hon kan göra med kortformatet. En selkie är ett väsen i skotsk, irländsk och färöisk folktro som kan byta skepnad mellan säl och människa genom att ta av och på ett skinn. Samatar har sin egen spin på detta och använder den för att berätta en historia om två unga kvinnor som på olika sätt övergivits av sina föräldrar. Jag är väldigt förtjust i sådan här fantasy, där författaren tar en folksaga och tittar på hur den kan passa in i vårt moderna samhälle och vad den kan säga om oss. I det här fallet är den dessutom väldigt välskriven.

Betyg: 4/5 – Rekommenderas

The Ink Readers of Doi Saket av Thomas Olde Heuvelt

Denna novell, som utspelar sig i en thailändsk by där önskningar besannas (men kanske inte på det sätt du tror) sticker ut genom att vara skriven med humor:

”Is this true?” the Puu Yaybaan asked.

”It’s as true as me standing here,” Uan insisted, and indeed, there he stood.

Trots den lätta stilen fastnade jag inte riktigt för den. Jag vill att fantastik ska vara mer än bara rolig och det buddistiskt inspirerade, andliga budskapet biter inte särskilt bra på en inbiten materialist som undertecknad. Författaren är en ny bekantskap för mig och jag läser gärna mer av honom, ty skriva kan han, men just denna novell hamnar längst ner på min röstsedel.

Betyg: 3/5 – Helt okej

Oljiga Olovs intergalaktiska vadslagningsbyrå!

Under denna rubrik tänker jag spekulera lite i vem som kan tänkas vinna i varje kategori samt berätta lite om mina röstningsbryderier. Det känns ganska svårt att spekulera i vem som kommer vinna just denna kategori. Både humor (Ink Readers) och hjärteknipande berättelser (Water och Dinosaur) är sådant som går hem hos många. Möjligen kan Swirskys novell förlora lite på att det fantastiska elementet saknas. Tyvärr tror jag att Samatars mer cyniska förhållande till sitt verk kan bli hennes fall. Måste jag gissa så tror jag att John Chu tar hem priset, med Swirsky som god tvåa.

För mig blir detta nog den svåraste kategorin av alla, med tre noveller som jag verkligen gillar, men utan någon som är riktigt omtumlande bra. Det lutar nog ändå åt att jag röstar på Samatar.

Nästa kategori blir långnovellerna. Välkommen åter inom kort!

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

3 thoughts on “Hugobevakning 2014 – Novellerna

  1. […] inom science fiction och fantasy och delas ut tillsammans med Hugo-priserna. Med tanke på att Samatars novell också är mycket bra, men skriven i ett helt annat tonläge än A Stranger in Olondria verkar hon vara ytterst värdig […]

  2. […] Tidsresandet är ett ganska finurligt inslag och precis som med den Hugo-vinnande novellen ”The Water that Falls on You from Nowhere” är det bara att erkänna sig grundligt charmad av Chus […]

  3. […] Olde Heuvelt är känd från förra årets hugobevakning, då han hade en småtrevlig novell bland de nominerade. Detta år utmärker han sig som författare till den enda långnovell som inte […]

Kommentera

