Hugobevakning 2014 – långnovellerna

Dags att ta sig an verk som är mellan 7500 och 17500 ord långa!  Här finns det fem nominerade att välja mellan.

The Waiting Stars av Aliette de Bodard

Handlingen växlar mellan ett spännande räddningsuppdrag i omloppsbana kring en främmande planet och en kvinnas uppväxt i en kultur som räddat henne från otäcka maskiner, vilka använder mänskliga kvinnors kroppar för att föda fram nya artificiella intelligenser. Gradvis blir vi varse vilken kopplingen är mellan de båda berättelserna och hur framtiden gestaltar sig ur två olika kulturers perspektiv. Jag får känslan av att läsa klassisk sf, med väldiga tidsperspektiv och omtumlande vändningar. Tyvärr är det inte riktigt tillräckligt för att göra mig glad och novellen stannar inte kvar hos mig som riktigt bra sf kan göra. de Bodard är duktig, men hon har skrivit bättre än så här.

Betyg: 3/5 – Helt okej

Aliette de Bodard

Aliette de Bodard

The Exchange Officers av Brad R. Torgersen

Även här får jag känslan av gammal sf, men på det absolut sämsta sättet. Medan de Bodard åtminstone bjöd på en del tankar kring sitt framtida samhälle är detta bara den ena händelsen staplad på den andra. Dessutom är den bitvis riktigt illa skriven och idéerna om framtida strider i omloppsbana hade kanske varit fräscha på 80-talet. Detta är inget för mig.

Betyg: 1/5 – Dålig

Brad R. Torgersen

The Truth of Fact, the Truth of Feeling av Ted Chiang

Äntligen börjar det likna något! Ted Chiang skriver intelligent och psykologiskt insiktsfullt om hur ett framtida stycke teknik kan komma att påverka oss, samtidigt som han drar paralleller till hur införandet av skriftspråk kan ha påverkat en muntlig kultur. Detta är den typ av berättelse som jag vill peka på när någon undrar varför jag gillar science fiction (tusan hakar, varför är det aldrig någon som undrar?), varför det passar ovanligt bra att den finns att läsa online. Det kan den göra som undrar varför jag gillar sf.

Betyg: 5/5 – Mästerverk

Ted Chiang

Ted Chiang

Opera Vita Aeterna av Vox Day

Så är vi framme vid Vox Days nominering och det är nog ett bra tillfälle att nämna något om turerna kring årets Hugo-nomineringar. En herre vid namn Larry Correia har i år använt sin blogg för att driva en kampanj för att få sin senaste roman nominerad. Sådant har traditionellt setts som lite osmakligt i Hugo-sammanhang – ingen vill egentligen att det ska vara en tävling om vem som har flest kompisar. Samtidigt har många författare påpekat att vi numera drunknar i fantasy- och science fictionberättelser och hur ska fansen kunna nominera om man inte ens får påpeka att man har en nominerbar novell? Gott så, men Correia nöjde sig inte med att propagera för sig själv – han lade ut en hel lista på verk på sin blogg (en lista som fick namnet the sad puppy slate) av vilka flera också lyckades bli nominerade. Den ovan nämnda Torgersen-novellen var en av dem, ”Opera Vita Aeterna” var en annan. Att uppmana sina fans att rösta efter en färdigserverad lista kan verka ironiskt, då en av Correias käpphästar är att alla andra minsann inte läser böckerna de röstar på, utan bara bryr sig om vilka politiska åsikter författarna har. Men det är förstås möjligt att Correias fans faktiskt läst allt på listan.

När det talas om politiska åsikter vill jag nämna några saker om Vox Day och hur han ser på världen.  Bland annat ser han kvinnors utbildning och deltagande på arbetsmarknaden som roten till en mängd sociala problem (som till exempel (flämt) skilsmässor) och har antytt att sådant som hedersmord och att slänga syra i ansiktet på kvinnor är ett billigt pris att betala för att slippa dessa problem. Japp, syra i ansiktet. Han har dessutom använt Science Fiction Writers of Americas (SFWA) twitterkonto till att länka till ett blogginlägg där han kallar en afro-amerikansk författarkollega för ”halv-vilde” och en annan kollega för en ”vidrig padda”. För detta blev han naturligtvis utesluten ur SFWA, eftersom det är så vettiga organisationer handskas med folk som beter sig som helvildar. På många sätt är han tyvärr en ganska vanlig Arg Vit Man på Internet. Jag har själv varit på väg ner i det träsket och önskar att Days vänner ville göra en intervention. ”Theodore”, skulle de säga (Vox Day är en peudonym[1]), ”du verkar mer intresserad av en snärtig formulering än av dina medmänniskors känslor och dina överdrivna exempel framstår bara som absurda. Mår du riktigt bra?”

Jag vill alltså göra klart att jag är medveten om att vi har att göra med ett, hur ska jag uttrycka det, rasistiskt dunderpucko. Trots det vill jag försöka recensera hans verk utifrån sina egna förutsättningar, även om det är möjligt att jag färgas av mina åsikter. Jag är också medveten att det är en sorts privilegium att kunna bortse från hans åsikter; det är inte en vit snubbe som jag som drabbas av dem.

Som tur är kan man ganska lätt avfärda ”Opera Vita Aeterna”. Den är inte alls lika illa skriven som Torgersens försök, men är istället väldigt tom på innehåll. Att låta några figurer ha ytliga diskussioner om skapelsen och låta dem grubbla över om alver kan ha en odödlig själ (!) är inte tillräckligt för att bygga en intressant berättelse. Väck mig när vi kommer till frågan om hur många änglar som kan dansa på ett knappnålshuvud. Om denna novell hade varit någons första försök att skriva fiktion skulle jag uppmuntra denne att fortsätta skriva och utvecklas. Hugo-material är den definitivt inte.

Betyg: 2/5 – Knappt godkänd

Theodore Beale, även känd som Vox Day

 The Lady Astronaut of Mars av Mary Robinette Kowal

Efter att ha läst Chiangs novell trodde jag att tävlingen var avgjord, men som tur var hade jag fel. ”The Lady Astronaut of Mars” utspelar sig i en alternativ värld där rymdprogrammet inte stannade vid månlandningen utan mänskligheten tog sig till Mars. Genom ögonen på titelns åldrande astronaut lyckas Mary Robinette Kowal skildra drömmen om rymden på det där genuint storögda, men samtidigt praktiska, sättet som man hittar i gammal god sf. Genom att fokusera på vilka uppoffringar och val huvudpersonen tvingats göra tar författaren dessutom ner hela projektet på en mänsklig nivå. En fantastisk, lågmäld novell med stora visioner och större känslor.

Betyg: 5/5 – Mästerverk

Mary Robinette Kowal

Mary Robinette Kowal

Oljiga Olovs intergalaktiska vadslagningsbyrå!

Här känner jag mig hyfsat säker på min sak, så räkna inte med några vettiga odds – jag tror att ”The Lady Astronaut…” kommer att vinna. Den har det där lätta stänket av rymdrelaterad sentimentalitet som många av de sf-fans som brukar gå på Worldcon gillar. På det sättet påminner den lite om ”Mono No Aware” som vann novellkategorin förra året. Mina analyser (läs: fördomar) av dom som röstat fram Torgersen säger mig att de också kan gilla detta, även om en del kanske blir mer förtjusta i ”The Waiting Stars”.

Själv har jag ett angenämt problem, då jag har två riktigt, riktigt bra noveller att välja mellan. Jag lär vela ett tag, men  känner jag mig rätt kommer jag till slut att rösta på ”The Lady Astronaut…”. Orsak: Rymden!

Nästa gång är det dags för kortromaner! Sitt kvar vid datorn tills dess!

/Olov L

[1] Med tanke på att den delar uttal med Vox Dei, guds röst, är det en inte särskilt saktmodig sådan.

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

2 thoughts on “Hugobevakning 2014 – långnovellerna

  1. […] första) inte är lika tråkiga eller illa skrivna som vissa andra verk på The Sad Puppy Slate (se inlägget om långnoveller för lite bakgrund). Jag kan förstå att Correia har många fans. De gillar att läsa om hårdföra karlakarlar med […]

  2. […] kände jag viss oro inför läsningen. Jag minns mycket väl vilken lång och plågsam ökenvandring förra årets valpnomineringar skänkte mig och varför skulle det vara bättre i år? Jo, för att […]

Kommentera

