Hugobevakning 2015 – Sammanfattning av långnovellkategorin

boredom_by_tigerheart11-d3bla9z

En genomläsning av dessa långnoveller rekommenderas till den som är på dåligt humör. Det kommer sannerligen inte att hjälpa, men du får åtminstone en giltig ursäkt att vara vresig. Huvudproblemet är att flera av verken inte känns som självständiga verk, utan sådana där utdrag ur kommande romaner som man ibland kan hitta i slutet av pocketböcker. Vet någon om det stod på Sad Puppies agenda att döpa om kategorin till ”Best Sample Chapter”?

Ett annat problem är, som sagt, bristen på goda stilister. Kategorin fick mig att känna mig mer som lärare än läsare. En uttråkad mellanstadielärare som rättar uppsatser, närmare bestämt. Min personliga policy är att vara mycket restriktiv med att rösta på No Award och bara sätta den över sådant som skulle vara rent pinsamt som Hugo-vinnare, men det är mycket troligt att NA hamnar överst på min röstsedel i denna kategori i år.

Vadslagningsbyrån

Jag tror att Thomas Olde Heuvelt kommer att vinna i år. Vissa bojkottar allt som SP:arna nominerat och för den som aldrig förr funderat på omvänd gravitation är åtminstone de första fyra sidorna av Heuvelts långnovell hyfsat intressant. Jag kan däremot uppriktigt säga att jag inte bryr mig vem som vinner.

Nästa kategori är kortromanerna, där John C. Wright har tre nomineringar. Tjoho.

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

Kommentera

