Fyra små nyheter

Vad händer egentligen med den här bloggen? Tja, på sistone inte så mycket, kanske mest beroende på att vi haft annat för oss (grattis till nyförvärvet, Karl). Jag börjar dock känna mig sugen på att recensera böcker igen, så kanske kommer det att komma något inlägg då och då i framtiden. Men innan dess är det dags att göra ett pyttelitet nyhetssvep från Drömmarnas berg-världen!

FandompoddenFör det första har en ny podcast sett dagens ljus. Det handlar om Fandompodden, som spelas in av grupper av science fiction- och fantasyfans i olika delar av Sverige. Från Drömmarnas berg har Stefan medverkat i avsnitt från Västeråsgruppen och jag (Olov) har varit med i några av avsnitten från Norrland. Gå gärna in och lyssna på hemsidan eller leta på iTunes!

polarbear-transpEn annan rolig sak är att WorldCon, sf-fandoms största kongress, i år äger rum i Helsingfors! Det är första gången den hålls i Norden och första gången jag ska dit! Förra gången kongressen hölls i Europa var i London 2014 och dessförinnan 2005 i Glasgow, så det är inte särskilt ofta vi européer har nära till WorldCon. Ta chansen! Om du läser detta när det publiceras har du fortfarande möjlighet att lösa medlemskap i kongressen till lägre pris, eftersom det kommer en prishöjning i februari. Glöm inte heller bort att årets nationella, svenska sf-kongress hålls i Uppsala och heter Kontur! Både den och WorldCon har avhandlats i varsitt avsnitt av Fandompodden, som är rekommenderad lyssning för den nyfikne.

dd-015-231x300Den tredje nyheten är kanske inte så mycket en nyhet som skryt. Jag är nämligen väldigt stolt över att ha fått skriva ett efterord till ett Dylan Dog-album! Jag har tidigare skrivit om min kärlek till den italienska mardrömsdetektiven här på bloggen, så trogna läsare kan säkert föreställa sig hur glad jag är att ha mitt och Dylans namn innanför samma pärmar. Episoden ifråga är Min vän vampyren, som jag läste en annan utgåva av på 90-talet och som nu för första gången publicerats i sin helhet på svenska.

BokhögenMed den sista ”nyheten” tar jag så slutgiltigt steget in i dagboksland. Jag kände att det var tråkigt att 2016 utgjorde ett av mina sämsta litteraturår. Inte nog med att jag läste ovanligt lite – mycket av det jag faktiskt läste var lite tråkigt och oinspirerande. För att bryta trenden har jag satt ett modest läsmål – i år ska jag läsa minst 49 böcker, en för varje vecka som var kvar av året när jag började med utmaningen! De av mina vänner som läser regelbundet, men inte fanatiskt, brukar landa runt 50-strecket har jag märkt, så det känns som ett rimligt mål. Jag kommer även att räkna kortromaner och novellsamlingar till de 49. Seriealbum (eller grafiska romaner) får dock en egen utmaning – minst femton sådana ska det bli. Att jag sätter den siffran så mycket lägre beror mest på att serier är lite dyrare och mer besvärliga att få tag på. Även om det lokala biblioteket har ett riktigt bra utbud är förstås inte deras fickor heller outtömliga.

Mycket av det jag läser kommer naturligtvis vara fantastik, så när det dyker upp något intressant ska jag försöka skriva om det på bloggen. Min förhoppning är att Drömmarnas berg kanske inte ska få så många nya inlägg, men åtminstone uppdateras mer regelbundet. De senaste åren har det varit många inlägg runt Hugon och i princip ingenting under resten av året. En mer jämn ström skulle kännas bättre, tycker jag!

Till sist vill jag ställa en fråga: Har ni några utmaningar eller mål för er läsning under 2017?

/Olov L

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

One thought on “Fyra små nyheter

  1. Nike Bengtzelius skriver:

    Lycka till! Hade ett lika hopplöst läsår 2016 jag också (fast en del av det jag läste var åtminstone bra!) så vi har lite samma mål med det nya året ser jag – ska hålla utkik efter framtida recensioner. 🙂

    Grattis till Karl!

Kommentera

