En sekund i taget (2013) av Sofia Nordin

För hundra år sen tipsade jag om Natthimmel här på bloggen, då jag tyckte att den verkade högintressant. Med min vanliga energi hade jag i början av 2017 fortfarande inte tagit mig för att läsa den, men när jag såg att samma författare skrivit en postapokalyptisk ungdomsroman kunde jag inte motstå den.

Romaner där nästan alla dör av ett virus finns det förstås väldigt många av. Det som på ytan skiljer En sekund i taget från de flesta liknande böcker är att sjukdomsförloppet är otroligt snabbt, så att huvudpersonen Hedvig går från ett vanligt högstadieliv i en svensk stad (läs: Stockholm) till att ensam vara tvungen att hitta ett sätt att överleva utan det moderna samhället på bara ett dygn. Faktum är att det känns orealistiskt snabbt, men författaren har tänkt på det och spekulerar helt kort i hur det skulle kunna gå till.

Det som särskiljer boken från många andra liknande böcker, om vi gräver lite djupare, är dels att så mycket fokus ligger på huvudpersonens inre liv, men framför allt att det görs så bra! Visst finns här en bra skildring av hur Hedvig går till väga för att överleva rent fysiskt, men det är ändå påtagligt hur mycket av berättelsen som försiggår i hennes huvud. Hur hanterar en ung människa en plötsligt påtvingad ensamhet? Och vad händer när ensamheten plötsligt bryts?

Min vana otrogen ska jag hålla mig kort. Du som läser detta borde lägga din tid på att läsa En sekund i taget istället. Den är helt enkelt något av den perfekta postapokalypsromanen. Huvudpersonen har en helt egen röst och en djupt skildrad personlighet och prosan är av ett slag som känns omöjligt att förbättra. Finns här ett enda överflödigt ord? Jag tror faktiskt inte det.

Boken har fått flera uppföljare som jag också har läst, men även om jag gillar den första delen bäst tjänar de olika delarna snarast till att förstärka varandra, då de berättas lika skickligt men ur olika personers perspektiv. Jag rekommenderar dem alla – de kan mycket väl vara blivande klassiker i den svenska ungdomslitteraturen.

Själv borde jag väl ta och läsa Natthimmel.

/Olov L

Betyg: 5/5 – mästerverk

Om rymdolov

Science fiction and fantasy nerd from northern Sweden.

Kommentera

