2 skräckromaner.

Hej!

Jag jobbar mig genom sveriges skräckförfattare och läser de böcker jag har missat.  Jag börjar med att läsa Andreas Romans skräckroman Mörkrädd och Andreas Marklunds Skördedrottningen.

Mörkrädd av Andreas Roman

David är en kille runt de trettio som jobbar hårt och festar hårt allt för att dölja och klara av det faktum att han är otroligt rädd för mörker. Han kämpar för att hålla sig vaken och bedövar sig med sprit för att klara av vardagen. Han kommer i kontakt med en hjärnskrynklare och tar del terapi. Som en avslutning på sin behandling bestämer sig David för att tillbringa en längre tid i en liten stuga långt ute i skogen i det mörkaste norrland. Inte speciellt smart kan vi redan nu bestämma!

Det är raskt och rappt skrivet och blir stundtals riktigt spännande.  Det är lite luckor här och där, men det är helt klart underhållande. Jag läste mycket av boken på dunkla busshållplatser och kunde inte hjälpa att kolla mig över axeln då och då.

3/5 helt ok.

Skördedrottningen av Andreas Marklund

En skräckroman som utspelar sig under 2 tidslinjer, en som behandlar en farfars skräckupplevelser under kriget 1942. Den andra berättar om hur hans sonson i nutid råkar ut för mystiska händelser kopplade till farfarns upplevelser i övre norrland under några kalla dagar 1942.

Den här romanen har vibbar av både det ena och det andra. Dels har vi sonsonens grävande i arkiv och begynnande galenskap och sen har vi lumpen goes splatter på fjället.  Skönt är också att sonsonen är en akademisk tönt som hulk gråter och inte alls är sugen på att utsätta sig för fara.

Jag gillar den här boken och det är skönt med en lite nyare svensk skräckförfattare som levererar utan att det blir för cheesy med pinsamma oneliners i stil med dåliga lumparfilmer.  Något krystat blir det ibland men jag gillar Skördedrottningen mer än Mörkrädd.

4 av 5 Rekommenderas.

/karl

3 tankar om “2 skräckromaner.

  1. Maria skriver:

    skördedrottningen hade jag helt missat, nu blev ”att läsa-listan ÄNNU längre ju

  2. drommarnasberg skriver:

    Det blir lätt så 😉

  3. […] en recension av Andreas Marklunds bok på en blogg,  och blev genast nyfiken, övernaturliga inslag och dolda hemligheter lät bra. Tyckte den var […]

Lämna en kommentar