Cinemateket i Göteborg visar Blade Runner och filmer av Miyazaki.

Söndagen den 5:e april visar filmklubben Cinemateket scifi-klassikern Blade Runner. Filmen behöver väl ingen närmare presentation på en blogg som denna. För mig är det en gammal och högst levande favorit som fortfarande ger mig sköna rysningar när jag ser om den. Har dock aldrig fått chansen att se den på stor duk och blev därför exalterad när jag upptäckte att den kommer att visas i Götet. Det visar också på att det kan löna sig att göra sig hörd då jag inför varje termin brukar skicka en önskning till Cinematekets om att de ska visa just den här filmen. Visningen sker på biografen Capitol klockan 14. Det blir den ursprungliga versionen som visas. Dvs den med Fords berättarröst och det ”lyckliga” slutet. Tycka vad man vill om det.

Utöver den karamellen visar man även flera av Hayao Miazakis filmer under våren. Näst på tur står Det Levande Slottet. Den visas söndagen den 22:a mars.

Här kan ni läsa mer om Cinemateket, läsa deras program för våren samt kanske skicka en eller flera av era ena önskningar på kommande visningar: http://www.sfi.se/cinemateket

Väl mött i april!

/Den Mörke Lorden

Kommentera

